نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، ایران

2 دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حساب‌داری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

چکیده

باتوجه‌به ویژگی‌های خاص سازمان‌های دولتی، تولید متون و آثار علمی متناسب با مقتضیات این سازمان‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. یکی از متونی که به‌منظور رفع این نیاز به‌رشتۀ تحریر درآمده است، کتاب مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی به‌قلم دکتر درویش و دکتر الماسی‌فرد است. در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی به نقد این کتاب پرداخته شده است. در این جهت، ابتدا به معرفی پدیدآورندگان و توصیف شکلی و محتوایی اثر پرداخته شده و سپس در سه بُعد شکل ظاهری، ساختاری، و محتوایی موردارزیابی و تحلیل واقع شده است. ارزیابی به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که این کتاب، ضمن دارابودن محاسن و نقاط قوت خاص خود، نیازمند بازنگری و اصلاح در ابعاد سه‌گانۀ مذکور در مقاله و به‌ویژه تولید محتوای متناسب با مدیریت منابع انسانی بخش دولتی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique and Review on the Book Human Resource Management in Public Organizations

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mohammadi 1
  • Fatemeh Lali 2

1 Assistant Professor of Management Department, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Birjand Branch, Iran

2 PhD Candidate of HRM, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

The production of books and other scientific texts tailored to the requirements of public organizations is an inevitable necessity, due to the special characteristics of these organizations. The book "Human Resource Management in public Organizations" by Darvish (PhD) and Almasifard (PhD) is one of the texts that has been written to address this need. In the present article, this book has been criticized by the descriptive-analytical method. In this regard, first, the authors are introduced, then it is described based on the form and content, and last it is evaluated and analyzed in three dimensions of appearance, structure, and content. Despite having its own advantages and strengths, the evaluation shows that this book needs to be reviewed and corrected in the above three dimensions, especially the production of appropriate content to human resource management in the public sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Resources
  • Management
  • Public Organizations
  • Content Analysis
  • Critique and Evaluation
برنامۀ درسی دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت دولتی با هفت گرایش (1394)، تهران: وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری.
خاکی، غلامرضا (1396)، روش تحقیق در مدیریت، تهران: فوژان.
درویش، حسن و محمدرسول الماسی‌فرد (1399)، مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی، تهران: دانشگاه پیام نور.
رضی، احمد (1388)، «شاخص‌های ارزیابی و نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی»، سخن سمت، ش 21.
مرتضوی، مهدی و فضل‌الله زارع‌پور نصیرآبادی (1390)، حرفه‌گرایی در مدیریت به‌انضمام پیش‌نهاد تشکیل سازمان نظام مدیریت، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی نهاد ریاست جمهوری.
ملکی، حسن (1384 الف)، «شیوۀ طراحی و تألیف کتاب‌های درسی: بخش مقدمات کتاب»، سخن سمت، ش 14.
ملکی، حسن (1384 ب)، «شیوۀ طراحی و تألیف کتاب‌های درسی: بخش پیکره و متن»، سخن سمت، ش 15.
 
Aghaz, A., A. Sheikh, and T. Amirkhani (2017), “Human Resource Management in the Public Sector: An Investigation into the Iranian Ministries”, Iranian Journal of Management Studies (IJMS), vol. 10, no. 3.
Azeem, S. M. and N. Akhtar (2014), “Job Satisfaction and Organizational Commitment among Public Sector Employees in Saudi Arabia”, International Journal of Business and Social Science, vol. 5, no. 7.
Boselie, P., J. V. Harten and M. Veld (2021), “A Human Resource Management Review on Public Management and Public Administration Research: Stop Right There…Before We Go any Further…”, Public Management Review, vol. 23, no. 4.
Bos-Nehles, A., T. Bondarouk and K. Nijenhuis (2017), “Innovative Work Behavior in Knowledge-Intensive Public Sector Organizations: The Case of Supervisors in the Netherlands Fire Services”, The International Journal of Human Resource Management, vol. 28, no. 2.
Brown, K. (2004), “Human Resource Management in the Public Sector”, Public Management Review, vol. 6, no. 3.
Burke, R. J., A. F. Allisey and A. J. Noblet (2013), “The Importance of Human Resource Management in the Public Sector, Future Challenges and the Relevance of the Current Collection”, R. J. Burke, A. J. Noblet and C. L. Cooper (eds.), in: Human Resource Management in the Public Sector, Cheltenham, England: Edward Elgar Publishing.
Davis, M. (2018), “7 Essentials Elements of a Perfect Book Cover Design”:
<https://blog.papertrue.com/7-essentials-elements-perfect-book-cover-design/>.
Giauque, D., S. Anderfuhren-Biget and F. Varone (2013), “HRM Practices, Intrinsic Motivators, and Organizational Performance in the Public Sector”, Public Personnel Management, vol. 42, no. 2.
<https://www.elmnet.ir/author>.
Mordhah, N. (2018), “Human Resources Management in Public Agencies under the Shed of Three Paradigms: Old Public Administration, New Public Management and New Public Service”, in: Proceedings of the Seventh Middle East Conference on Global Business, Economics, Finance and Banking (ME18Dubai Conference), Dubai-UAE.
Osborne, S. P. (2017), “Public Management Research over the Decades: What are We Writing About”, Public Management Review, vol. 19, no.
Sassower, R. (2020), “There is always Time for Critique”, Social Epistemology Review and Reply Collective, vol. 9, no. 7.
Wu, X. and J. He (2019), “Paradigm Shift in Public Administration: Implications for Teaching in Professional Training Programs”, Public Administration Review, vol. 69, no. S1.