نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار آموزش زبان انگلیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

چکیده

 
باتوجه‌به‌‌ اهمیت و نقش داده‌‌های کمی در سنجش زبان، چاپ کتابی که بتواند روش‌‌های تحلیل داده‌‌ها را معرفی کند حیاتی به‌نظر می‌‌رسد. کتاب دوجلدی تحلیل داده‌‌های کمی در سنجش زبان: تکنیک‌‌های بنیادین و روش‌های پیشرفته به‌‌منظور پرکردن این ‌خلأ از سوی وحید آریادوست (Vahid Aryadoust) و میشل راکوئل (Michelle Raquel) گردآوری شده است و انتشارات راتلج (Routledge) آن را منتشر کرد‌ه است. جلد اول آن با عنوان تحلیل داده‌‌‌های کمی در سنجش زبان: تکنیک‌‌های بنیادین در سال 2019 چاپ شد و جلد دوم آن تحت عنوان تحلیل داده‌‌های کمی در سنجش زبان: روش‌‌های پیشرفته در سال 2020 منتشر شد. در این نوشتار، نویسنده، ضمن معرفی کتاب، آن را موردنقد هم قرار می‌‌دهد. مطالعۀ حاضر از نظر هدف انتقادی، به‌‌لحاظ رویکرد کیفی، و از حیث تحلیل محتوایی است. کتاب امتیازات بسیار زیادی دارد؛ ازجمله کامل‌بودن فصل‌‌ها از نظر ساختاری و محتوایی، انسجام و پیوستگی مطالب، و تنوع روش‌‌های تحلیل داد‌‌ه‌‌های کمی، اگرچه کاستی‌‌هایی هم دارد که می‌‌توان به ‌‌عدم شفافیت در انتخاب روش‌‌ها اشاره کرد. کتاب حاضر می‌‌تواند ‌منشأ تولید پژوهش‌‌های سودمند در این حوزه باشد، به‌‌گسترش آن کمک شایانی کند، و به تولید علم در سنجش زبان منجر بشود. لذا، مطالعۀ آن به ‌‌جامعۀ آزمون‌سازی و سنجش زبان مؤکداً توصیه می‌‌‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review of the Book Quantitative Data Analysis for Language Assessment (Fundamental Techniques and Advanced Methods)

نویسنده [English]

  • Rajab Esfandiari

Associate Professor of English Language Teaching, Imam Khomeini International University

چکیده [English]

Given the significant role of quantitative data in theory building in language assessment, the need for a book covering data analysis methods is strongly felt. The two-volume book, Quantitative Data Analysis for Language Assessment (Fundamental Techniques and Advanced Methods), edited by Vahid Aryadoust and Michelle Raquel and published by Routledge fills this gap. The first volume entitled Quantitative Data Analysis for Language Assessment: Fundamental Techniques was published in 2019, and the second volume by the title of Quantitative Data Analysis for Language Assessment: Advanced methods was published in 2020. The present study is critical in goal, qualitative in methodology, and emergent in analysis. The book is comprehensive in scope and content, includes high-quality, well-written chapters follows a coherent style of writing, and is rich in the number of quantitative data analysis methods. The book has some limitations, including inexplicitness of criteria for selection of quantitative data methods and failure to include more common traditional methods. The book can generate further research in this subfield of applied linguistics, expand the subfield, and contribute to theory building in language assessment. Postgraduate students, L2 assessment practitioners, and researchers are strongly advised to read this invaluable edited book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Data Analysis
  • Quantitative Methods
  • Language Assessment
  • Language Testing
 
Ary, D. et al. (2019), Introduction to Research in Education, Boston: Cengae.
Aryadoust, V. and M. Raquel (eds.) (2019), Quantitative Data Analysis for Language Assessment Volume I: Fundamental Techniques, New York: Routledge.
Aryadoust, V. and M. Raquel (eds.) (2020), Quantitative Data Analysis for Language Assessment Volume II: Advanced Methods, New York: Routledge.
Aryadoust, V. and C. Goh (2020), “Classification and Regression Trees in Predicting Listening Item Difficulty”, in: Quantitative Data Analysis for Language Assessment Volume II: Advanced Methods, V. Aryadoust and M. Raquel (eds.), New York: Routledge.
Aryadoust, V., L. Y. Ng, and H. Sayama (2020), “A Comprehensive Review of Rasch Measurement in Language Assessment: Recommendations and Guidelines for Research”, Language Testing: Available at: <https://doi.org/10.1177%2F0265532220927487>.
Green, R. (2019), “Item Analysis in Language Assessment”, in: Quantitative Data Analysis for Language Assessment Volume I: Fundamental Techniques, V. Aryadoust and M. Raquel (eds.), New York: Routledge.
Hyland, K. (2019), Second Language Wriitng, Cambridge: Cambridge University Press.
Koizumi, R. and Y. In’nami (2013), “Vocabulary Knowledge and Speaking Proficiency among Second Language Learners from Novice to Intermediate Levels”, Journal of Language Teaching and Research, vol. 4, no. 5.
Kunnan, A. (ed.) (2014), The Companion to Language Assessment, Singapore: Black Wiley.
McKinley, J. (2020), “Introduction: Theorizing Research Methods in the Golden Age of Applied Linguistics Research”, in: The Routledge Handbook of Research Methods in Applied Linguistics, J. McKinley and H. Rose (eds.), London: Routledge.
McNamara, T. (2011), “Applied Linguistics and Measurement: A Dialogue”, Language Testing, vol. 28, no. 4.
Ockey, G. J. and B. A. Green (eds.) (2020), Another Generation of Fundamental Considerations in Language Assessment, Singapour: Springer.
Rasch, G. (1960 ⁄ 1980), Probabilistic Models for Some Intelligence and Attainment Tests, Copenhagen: Danish Institute for Educational Research, 1960 (Expanded edition, Chicago: The University of Chicago Press, 1980).
Rost, J. (1990), “Rasch Models in Latent Classes: An Integration of two Approaches to Item Analysis”, Applied Psychological Measurement, vol. 14.
Shohamy, E. and L. Or (eds.) (2017), “Language Testing and Assessment”, in: Encyclopedia of Language and Education, M. Stephen (ed.), vol. 7, Cham: Springer.
Tsagari, D. and J. Banerjee (eds.) (2017), Handbook of Second Language Assessment, Berlin: de Gruyter.
Winne, P. H. and R. S. J. D. Baker (2013), “The Potentials of Educational Data Mining for Researching Metacognition, Motivation, and Self-regulated Learning”, Journal of Educational Data Mining, vol. 5, no. 1.