نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات ژاپنی، دانشکدۀ زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف از نگارش این مقاله معرفی و بررسی کتاب دوجلدی آموزش مقدماتی زبان ژاپنی باعنوان گنکی است که نخستین بار در سال 1999 م منتشر و در سال‌های 2011 و 2020 تجدیدچاپ شد. این کتاب، به‌ویژه در سال‌های اخیر، در بسیاری از مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی آموزش زبان ژاپنی در سراسر دنیا مورداستفاده قرار گرفته است. در این جستار، تلاش شده است علاوه‌بر معرفی اثر، نقاط ضعف و قوت آن آشکار شود. بررسی و نقد کتاب مذکور با نگاهی به شاخص‌های ارزیابی رضی (1388) و از منظر صوری، ساختاری، و محتوایی انجام شده است. نتایجی که از واکاوی این اثر حاصل شد نشان داد گنکی، که حاصل همکاری گروهی از متخصصان و استادان آموزش زبان ژاپنی است، نقاط قوت فراوانی دارد، اما نقایص و نقاط ضعفی نیز در آن دیده می‌شود که درصورت رفع آن‌ها در چاپ‌های بعدی، این ظرفیت را دارد که به‌عنوان منبعی نسبتاً قابل‌اتّکا، نظر مثبت بسیاری از مدرسان زبان ژاپنی و زبان‌آموزان، به‌ویژه آن گروه از زبان‌آموزانی را که تمایل دارند زبان ژاپنی را مستقل از کلاس و به‌صورت خودآموز بیاموزند به خود جلب کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book Genki (Lively, Vivacious)

نویسنده [English]

  • Farzaneh Moradi

Assistant Professor of Japanese Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

This paper is an introduction and a critical review of the book Genki a two-volume book for elementary education of the Japanese language which was first published in 1999 and republished in 2011 and 2020. The book has been used in many universities and language teaching centers around the world, especially in recent years. This study is an attempt to identify the strengths and weaknesses of this textbook. This critical assessment is carried out from visual and content-based aspects using Razi’s (2009) evaluation criteria. The overall conclusion of this study showed that Genki, which is the result of a collaboration between a group of Japanese language teaching professionals and teachers, has many strengths and advantages, but while having the strengths, the book suffers from a few shortcomings that if eliminated in future editions, it can be used as a relatively reliable educational source that has the potential to attract the positive attention of many Japanese language teachers and students, especially those who choose to study English independently on a self-study basis.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Genki
  • Educational Source
  • Language Learner
  • Japanese
  • Elementary
آذرپرند، سهراب (1395)، «بررسی و نقد کتاب ژاپنی برای همه، سطح مقدماتی»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ش 16.
آذرپرند، سهراب (1398)، «نقد مجموعة کتاب‌های بیایید زبان ژاپنی بیاموزیم!»، پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 19، ش 6.
رضی، احمد (1388)، «شاخص‌های ارزیابی و نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی»، مجلة سخن سمت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ش 21.
سایت رسمی کتاب گنکی: <https://genki3.japantimes.co.jp>.
مرادی، فرزانه (1399)، «بررسی و نقد مجموعة ماروگوتو، نیهونُ کُتُبا تو بونکا»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 20، ش 8.
منصوریان، یزدان (1392)، «صد ویژگی کتـاب‌هـای دانـشگاهی کارآمـد و اثـربخش»، پـژوهش و نگارش کتب دانشگاه، ش 29.
 
Abo, Suzuna and Takashi Kyoko and Naito Yuko (2014), “Kokunai gai no Nihongo Kyōiku Kikan ni okeru Shokyū Nihongo Kyōzai no Jittai Chōsa/ Nīzu to Chōsa to Kekka Bunseki”: Kansai Gaikokugo Daigaku ryūgakusei Bekka, Nihongo kyōikū Ronshū, 24.
Banno, Ikeda (eds.) (2011), Genki, an Integrated Course in Elementary Japanese, no Nihongo Shokyu, Tokyo: The Japan Times Publication.
Brown, H. D. (1994), Principles of Language Learning and Teaching, Boston: Prentice Hall Regents.
Manabō Nihongo; Textbook Ad hoc for Japanese Language Education (2005), vol. 1-6, Tokyo: Senmon Kyouiku Publishing Co Ltd.
Marugoto, Nihon no Kotoba to Bunka; Marugoto: The Language and Culture of Japan (2013-2017), vol. 1-9, the Japan Foundation, Tokyo: Sanshūsha Publishing.
Minnano Nihongo; Japanese for All (1998), nol .2, Tokyo: Surienetwork Publishing, National Standards in Foreign Language Education Project (1996), Standards for Foreign Language in the 21st Century, Yonkers, NY: Author.
Ono, Yū (2017), “Genki ga Mezashita Mono”, in: Tsukuba University CEGLOC Japanese Language/ Distance Learning of Japanese Education Center Symposium.