نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
با وجود اینکه پژوهشگران در مورد ماهیت و اهمیت کارآفرینی استراتژیک اتفاقنظر دارند، تعاریف متعدد این مفهوم، ابهامآفرین شده است. همچنین بیشتر معیارهای موجود ویژگی منحصربه فرد کارآفرینی استراتژیک را در نظر نگرفتهاند. هدف این مقاله، نقد و بازتعریف کارآفرینی استراتژیک و ابزارهای سنجش آن است. در این پژوهش، با بررسی سیستماتیک پژوهشهای پیشین، نقاط اشتراک تعاریف کارآفرینی استراتژیک شناسایی شده است. هسته اصلی کارآفرینی استراتژیک، تعادل است و برای دستیابی به کارآفرینی استراتژیک موفق باید بر ایجاد تعادل میان کارآفرینی و مدیریت استراتژیک، شناسایی و بهکارگیری فرصتها و نوآوریهای بنیادین و تدریجی تاکید کرد. در این مسیر، بخش عمدهای از مقالاتی که در نشریه کارآفرینی استراتژیک به چاپ رسیده است، به ایجاد تعادل میان استراتژی و کارآفرینی پرداخته است. این مقاله سه پرسشنامهای را که برای سنجش کارآفرینی استراتژیک تدوین شدهاند مورد بررسی قرار داده است که نتایج بیانگر ناکامی این ابزارها در سنجش مفهوم منحصر به فرد کارآفرینی استراتژیک است. پرسشنامههای موجود به سنجش جداگانه مفاهیم کارآفرینی سازمانی و مدیریت استراتژیک پرداختهاند و اینکه از تلفیق این دو مفهوم، مفهوم جدیدی تحت عنوان کارآفرینی استراتژیک با ابعاد و وِیژگیهای متفاوت شکل گرفته است دیده نمیشود. یافته دیگر این است که به علت تعداد اندک مطالعات کمی در زمینه کارآفرینی استراتژیک، روایی و پایایی این پرسشنامهها در مطالعات دیگر کمتر مورد سنجش قرار گرفته است. از اینرو، پیشنهاد میشود پژوهشهای بیشتری هم برای آزمودن پرسشنامههای موجود و هم برای توسعه ابزارهای سنجش کارآفرینی استراتژیک صورت گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Criticizing and Redefining the Concept and Measures of Strategic Entrepreneurship
نویسنده [English]
- Mohammad Javad Naeiji
Assistant Professor in Business Management, Faculty Member, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Although researchers generally agree on the nature and importance of strategic entrepreneurship (SE), various definitions have created confusion. Also, most exiting measures do not take into account the unique characteristics of this construct. The purpose of this paper is to criticize and redefining SE and its measures. By conducting a systematic review of previous research, we identify similarities between definitions of SE. Balancing is the core of SE concept and successful SE capabilities stressed on balance between corporate entrepreneurship and strategic management, opportunity exploration and exploitation, and radical and incremental innovations. In this way, the main section of the papers which are published in the Strategic Entrepreneurship Journal (SEJ) has paid attention to balance strategy and entrepreneurship. This paper reviews three questionnaires that were developed to measure SE. However, only a few studies have used these questionnaires and further studies should be conducted to develop instruments to measure SE.
کلیدواژهها [English]
- Strategic Entrepreneurship
- Critique
- measurement tool
- Opportunity Exploration and Exploitation