نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموختهی کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
هدف کتاب راهنمای تولید برنامههای تلویزیونی، آشنایی دانشجویان رشتهی تولیدِ سیما با تکنولوژیِ دیجیتال در ساخت برنامههای تلویزیونی و همچنین ارائهی زیباییشناسی خاص این رسانه برای هرچه بیشتر اثرگذاشتن بر مخاطب است. با استفاده از روش تحلیل کیفی و استفاده از نظریات مکلوهان و بودریار در نقد رسانهها این نتیجه حاصل شد که برای جذب مخاطب و ارائهی عناصر فرمی برای تأثیرگذاری حداکثری، حق انتخاب او در تفسیر، محدود میشود و محرومسازی او از بدیلهای ممکن در تصویرِ قابل مشاهده، وجهی ایدئولوژیک به برنامه میدهد. معیارسازی در انتخاب فرم بصری برنامهها و پرهیز از نوآوریهای تصویری در انتخاب اندازه نما، زاویهی دوربین و مواردی از این دست نیز در همین راستا عمل میکند. موردی که میتوان آن را سلبِ آزادی مخاطب از تفسیرِ برنامه نامید. نادیده انگاشت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critical Review on the Book "The TV Production Handbook" by Herbert Zettl
نویسندگان [English]
- Arsalan Moghadas 1
- Ali Sheikhmehdi 2
1 Graduated Master of Cinema, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of cinema, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The book "The TV Production Handbook" aims to introduce students to digital technologies for producing TV programs and also the presentation of the specific aesthetic of this medium for influencing audiences. In this regard, we confront explanations about technical facilities and how to use them, regarding qualitative analysis method for reviewing and analyzing the book "The TV Production Handbook", and, along with the use of theories of McClellan and Baudrillard in media criticism. Regarding this analysis, the important point is that for the invitation of the audience, and presentation of formal elements to influence, his choice for interpretation is restricted. His deprivation of possible alternatives in the visible image is an ideological aspect of the TV program. Standardization in choosing the visual form of programs and avoiding visual innovations in choosing the shot sizes, camera angle, etc. This can be called depriving the audience of their freedom to interpret the program.
کلیدواژهها [English]
- Television
- Medium
- Programing
- Audience
- Ideology