نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات عربی، مرکز مطالعات و تحقیقات هرمز، عضو هیئتعلمی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
2 دانشیار زبان و ادبیات عربی، عضو هیئتعلمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده
این مطالعه با هدف کارآمدی و اثربخشی کتاب مبادئ العربیة از لحاظ رعایت معیارهای مطلوب کتاب درسی از نظر دانشجویان انجام شده است. نمونۀ آماری این پژوهش را دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عرب دانشگاه شیراز تشکیل میدهند که شامل 79 نفر بودند و پرسشنامه را بهصورت سرشماری برابر با جامعۀ آماری درنظرگرفتهشده تکمیل کردند. این تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی بود که پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 73/0 محاسبه شد. در این تحقیق از دو آزمون t تکنمونهای و فریدمن برای سنجش کارآمدی و اثربخشی کتاب مبادئ العربیة استفاده شد. این پژوهش بهجهت پاسخگویی به چهار سؤال در زمینۀ میزان کارآمدی و اثربخشی کتاب مبادئ العربیة، روش تدریس بهکارگرفتهشده توسط استاد، سطح مهارتی دانشجویان پس از گذراندن درس قواعد عربی، و نهایتاً مقبولیت سؤالات امتحانات گرفتهشده طراحی شده است. یافتهها نشان داد که کارآمدی و اثربخشی کتاب مبادئ العربیة در کمترین حد میزان رعایت شده است. روش تدریس بهکارگرفتهشدۀ استاد از نظر دانشجویان، بیشترین میزان و سطح مهارتی دانشجویان پس از گذراندن درس قواعد عربی، و مقبولیت سؤالات امتحانات گرفتهشده تقریباً تاحد متوسط میزان رعایت را در کتاب مبادئ العربیة نشان میدهند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of the Book Mabadi Al-Arabiyah fi Al-Sarf wa Al-Nahw 4 from the Perspective of Students of Arabic Language and Literature (Case Study: Shiraz University)
نویسندگان [English]
- Abdolrazagh Rahmani 1
- Eshagh Rahmaani 2
- Shabnam Moenizadeh 3
1 Assistant Professor, Hormoz Research Center, University of Hormozghan, Bandarabbas, Iran
2 Associate Professor of Arabic Language & Literature, University of Shiraz, Shiraz, Iran,
3 MA Student of Arabic Language and Literature, University of Shiraz, Shiraz, Iran
چکیده [English]
This study was conducted with the aim of efficiency and effectiveness of the book “Mabadi Al-Arabiyah fi Al-Sarf wa Al-Nahw 4” in terms of observing the desired criteria of the textbook from the students' point of view. The statistical sample of this study is the students of Arabic language and literature of Shiraz University, which includes 79 people, and in the form of a census, equal to the statistical population, completed the questionnaire. This research is a descriptive survey and the reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's alphabet method of 0.73. In this study, two one-sample t-tests and the Friedman test were used to measure the efficiency and effectiveness of the book “Mabadi Al-Arabiyah fi Al-Sarf wa al-Nahw 4”. This research is designed to answer four questions about the efficiency and effectiveness of the book, the teaching method used by the professor, the level of students' skills after passing the course of the Arabic rule, and finally the acceptability of the exam questions. The findings showed that the efficiency and effectiveness of the book have been observed to a minimum. The teaching method used by the professor from the students' point of view shows the highest level and skill level of the students after passing the Arabic rules course and the acceptability of the exam questions taken almost to the average level in the book.
کلیدواژهها [English]
- Effectiveness
- Efficiency
- Mabadi Al Arabi
- Nahw Rules
- Sarf Rules