نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانش‏آموختۀ حوزۀ علمیۀ قم، دکترای فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

مقالۀ «Is Justified True Belief Knowledge» (آیا باور صادق موجّه معرفت است؟)، که ادموند گتیه (Edmund Gettier) آن را نوشته است، از معروف‎‌ترین مقالات در حوزۀ معرفت‎‌شناسی معاصر است. این مقالۀ بسیار کوتاه فقط با ذکر دو مثال نقض تعریف رسمی از معرفت را به‏‌چالش کشیده و معرفت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شناسان دربارۀ آن مشاجرات و راه‏‌حل‎های زیادی مطرح کرده‌‏اند. نگارنده در مقالة حاضر به نقد و بررسی این دو مثال از منظر معرفت‎‌شناسی اسلامی پرداخته و، با طرح ارتباط علّی، درصدد پاسخ‏دادن به این اشکالات برآمده است. تفاوت اصلی‏‌ای که این ارتباط علّی با ارتباط علّی گلدمن دارد در این مطلب است که از منظر معرفت‎‌شناسی اسلامی معرفت گزاره‌‎ای به سطح عمیق‌‎تری از معرفت وابسته است که می‎‌توان آن را معرفت حضوری نامید. بر این اساس، طرح ارتباط علّی میان واقعیت خارجی و معرفت گزاره‎‌ای با واسطۀ معرفت حضوری صورت می‎‌گیرد و در آن پدیدارهای حسی معلولی برای واقعیت خارجی و نمودی از آن به‌‏شمار می‎‌آیند و ذهن، پس از دریافت این معرفت حضوری (پدیدارهای حسی)، با مفهوم‎‌سازی و حکم معرفت گزاره‌‎ای را تشکیل می‎‌د‌هد. این ارتباط علّی اساساً جایگاه معرفت‎‌زایی دارد و تحقق آن برابر با شکل‎‌گیری زنجیرۀ معرفت برای فرد است و، ازهمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رو، برقرارنشدن این زنجیره علّی به‌‏شکل مناسب در مثال‌‏های نقض گتیه دلیلی برای معرفت‏‌نبودن باورهای صادق موجّه در آن است. 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Knowledge and True Justified Belief; In Viewpoint of the Islamic Epistemology: A Critique on the Paper “Is Justified True Belief Knowledge?”

نویسنده [English]

  • Mohsen Ebrahimi

PhD of Philosophy. Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

The article “Is Justified True Belief Knowledge?” by Edmund Gettier is one of the famous works in contemporary epistemology. This short article has challenged the classical definition of knowledge by the two controversial examples and raised various disputes and solutions by epistemologists. The present article studies those examples by relying on Islamic epistemology and answers the problems by proposing a kind of causal relation that differs from the causal theory of Goldman. The main difference is that the chain of causality is between external fact and proposition knowledge by the perception of a different form of knowledge called “knowledge by the present.” This causality originally has an epistemic role because it is identical to the manifestation of the external fact by appearing in perceptions that are effects of the external fact. Therefore, the perceiver grasps facts by the deeper surface of knowledge intermediates between external fact and proposition knowledge, and by the conceptualization of the appearance and judgment. The mind constitutes true justified beliefs therefore in Gettier’s problems, the chain of this causality is not connected in an appropriate way.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Causality
  • Definition of Knowledge
  • Justified True Belief
  • Knowledge by Present
  • Perception
  • Propositional Knowledge
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1371)، التصور و التصدیق، قم: بیدار.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم‏ (1981)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیه، ج ۳‏، بیروت‏: داراحیاء التراث العربی.
طباطبایی، محمدحسین (1386)، نهایة‏الحکمه، قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
کشفی، عبدالرسول (1383)، «تعریف سه‏جزئی معرفت و شرط چهارم»، نشریة نامة حکمت، س ۲، پیاپی 3، ص 2-24.
لاکس، مایکل (1394)، درآمدی به متافیزیک معاصر، ترجمة یاسر پوراسماعیل و صالح افروغ، تهران: حکمت.
 
BonJour, L. (2010), Epistemology Classic Problems and Contemporary Responses, New York: The Rowman & Littlefield Publishing Group.
Feldman, R. (2003), Epistemology, New Jersey: Pearson Education.
Gettier, E. L. (1963), “Is Justified True Belief Knowledge?”, Analysis, vol. 23, pp. 121-123.
Gilbert, H. (1973), Though, Princeton: Princeton University Press.
Goldman, A. I. (1967), “A Causal Theory of Knowing”, Journal of Philosophy, pp. 357-372.
Goldman, A. I. (1976), “Discrimination and Perceptual Knowledge”, The Journal of Philosophy, vol. 73, no. 20, pp. 771-791.
Hitchcock, C. R. (2005), “Causation: Philosophyof Science”, Encyclopedia of Philosophy, M. Donald (ed.), vol. 2, New York: Thomson Gale.
Moser, P. K. (2010), “The Gettier Problem”, in: A Companion to Epistemology, J. Sosa Ernest (ed.), Malden, MA: Blackwell.
Lemos, N. (2007), An Introduction to the Theory of Knowledge, New York: Cambridge University Press.
Plantinga, A. (1993), Warrant: The Current Debate, New York: Oxford.
Russell, B. (1912), The Problems of Philosophy, United Kingdom.