نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشآموختۀ حوزۀ علمیۀ قم، دکترای فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
مقالۀ «Is Justified True Belief Knowledge» (آیا باور صادق موجّه معرفت است؟)، که ادموند گتیه (Edmund Gettier) آن را نوشته است، از معروفترین مقالات در حوزۀ معرفتشناسی معاصر است. این مقالۀ بسیار کوتاه فقط با ذکر دو مثال نقض تعریف رسمی از معرفت را بهچالش کشیده و معرفتشناسان دربارۀ آن مشاجرات و راهحلهای زیادی مطرح کردهاند. نگارنده در مقالة حاضر به نقد و بررسی این دو مثال از منظر معرفتشناسی اسلامی پرداخته و، با طرح ارتباط علّی، درصدد پاسخدادن به این اشکالات برآمده است. تفاوت اصلیای که این ارتباط علّی با ارتباط علّی گلدمن دارد در این مطلب است که از منظر معرفتشناسی اسلامی معرفت گزارهای به سطح عمیقتری از معرفت وابسته است که میتوان آن را معرفت حضوری نامید. بر این اساس، طرح ارتباط علّی میان واقعیت خارجی و معرفت گزارهای با واسطۀ معرفت حضوری صورت میگیرد و در آن پدیدارهای حسی معلولی برای واقعیت خارجی و نمودی از آن بهشمار میآیند و ذهن، پس از دریافت این معرفت حضوری (پدیدارهای حسی)، با مفهومسازی و حکم معرفت گزارهای را تشکیل میدهد. این ارتباط علّی اساساً جایگاه معرفتزایی دارد و تحقق آن برابر با شکلگیری زنجیرۀ معرفت برای فرد است و، ازهمینرو، برقرارنشدن این زنجیره علّی بهشکل مناسب در مثالهای نقض گتیه دلیلی برای معرفتنبودن باورهای صادق موجّه در آن است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Knowledge and True Justified Belief; In Viewpoint of the Islamic Epistemology: A Critique on the Paper “Is Justified True Belief Knowledge?”
نویسنده [English]
- Mohsen Ebrahimi
PhD of Philosophy. Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The article “Is Justified True Belief Knowledge?” by Edmund Gettier is one of the famous works in contemporary epistemology. This short article has challenged the classical definition of knowledge by the two controversial examples and raised various disputes and solutions by epistemologists. The present article studies those examples by relying on Islamic epistemology and answers the problems by proposing a kind of causal relation that differs from the causal theory of Goldman. The main difference is that the chain of causality is between external fact and proposition knowledge by the perception of a different form of knowledge called “knowledge by the present.” This causality originally has an epistemic role because it is identical to the manifestation of the external fact by appearing in perceptions that are effects of the external fact. Therefore, the perceiver grasps facts by the deeper surface of knowledge intermediates between external fact and proposition knowledge, and by the conceptualization of the appearance and judgment. The mind constitutes true justified beliefs therefore in Gettier’s problems, the chain of this causality is not connected in an appropriate way.
کلیدواژهها [English]
- Causality
- Definition of Knowledge
- Justified True Belief
- Knowledge by Present
- Perception
- Propositional Knowledge