نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکدۀ علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران

2 کارشناس‏ارشد پژوهش‏هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

چکیده

سعید عقیقی در کتاب رازهای جدایی: سینمای اصغر فرهادی فیلم‌‏های فرهادی را، از اولین فیلم سینمایی او تا فروشنده، ‏ارزیابی می‌‏کند. او بر معرفی و تحلیل الگوهای روایی داستان‌‏ها و نقد نحوۀ شخصیت‌‏پردازی و هم‏چنین مقایسۀ آثار فرهادی با سینمای کلاسیک و واقع‏‌گرا متمرکز شده است. در‏کنار آن، به‏‌صورت مختصر، به عناصر بصری، اصول فیلم‏سازی، و هم‏چنین برخی تحلیل‌‏های روان‏‌شناختی و خصوصاً جامعه‌‏شناختی مرتبط با فیلم‏‌های اصغر فرهادی نیز نیم‌‏نگاهی دارد. نبود انسجام، خصوصاً در حجم بالای توصیفات، پراکندگی مطالب تحلیلی در‏کنار ایرادهای فنی ـ تخصصی، از‏جمله رعایت‌‏نکردن اصول روزآمد نگارش کتاب، متغیر‏بودن دستور زبان نوشتاری، به‏‌کارگیری اصطلاحات تخصصی نابه‌‏جا در‏کنار غیرعلمی‏‌بودن تئوری‌‏ها و فرضیات پژوهشی، و هم‏چنین فقدان مبانی نظری نقدهای این کتاب را از سطحی مابین تعدادی نقد ژورنالیستی نسبتاً خوب و تعدادی تحلیل تخصصی ناقص فراتر نمی‏برد. مشکل دیگر کتاب تمرکز نویسنده بر بحث درون‏‌مایه، روایت، شخصیت‏‌پردازی، و غیره است؛ به‏‌گونه‌‏ای‏‌که مطالب مرتبط با نحوۀ ارائۀ بصری فیلم‏‌ساز از کمیت و کیفیت لازم برخوردار نیستند و به‌‏نظر نمی‏‌رسد مخاطبِ جویای این مباحث را راضی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book Secrets of Separation: Asghar Farhadi’s Cinema

نویسندگان [English]

  • Alireza Taheri 1
  • Hamed Karimi Afshar 2

1 Professor of the Department of Comparative and Analytical History of Islamic Art, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Art Studies, Tehran University of Art, Tehran, Iran

2 MA in Art Research, Faculty of Arts and Architecture, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

چکیده [English]

In the book Secrets of Separation: Asghar Farhadi's Cinema, Saeed Aghighi evaluates the narrative structure of Farhadi's films one by one, from his first film to The Seller. In his book, he focuses on introducing and analyzing the narrative patterns of stories and criticizing the characters in Asghar Farhadi's films, and comparing them with classical patterns and realistic modern cinema. In addition, it has a brief overview of visual elements, and principles of filmmaking, as well as some psychological and especially sociological analyses related to Asghar Farhadi's films. The lack of coherence, especially in the large volume of descriptions and the dispersion of analytical materials, in addition to technical-specialist defects, such as not observing the modern principles of book writing, the variability of written grammar, and the use of inappropriate specialized terms, along with the unscientific nature of research theories and assumptions, and Also, the lack of theoretical foundations does not raise the criticisms of this book to a level between a number of relatively good journalistic reviews and a number of incomplete expert analyses. Another problem of the book is the author's focus on the theme, narration, characterization, etc. in such a way that the content related to the visual presentation of the filmmaker does not have the necessary quantity and quality, and it does not seem to satisfy the audience looking for these topics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Asghar Farhadi
  • Film Criticism
  • Iranian Cinema
  • Screenplay
  • Secrets of Separation
اسلامی، مجید (1386)، مفاهیم نقد فیلم، تهران: نی.
بالاش، بلا (1376)، تئوری فیلم، ترجمۀ کامران ناظرعمو، تهران: دانشگاه هنر.
توماس، ساری (1383)، فیلم و فرهنگ؛ سینما و بستر اجتماعی آن، ترجمۀ مجید اخگر، تهران: سمت.
دیک، برنارد اف. (1391)، آناتومی فیلم، ترجمۀ حمید احمدی لاری، تهران: ساقی.
عبدی، محمد (1377)، نقد فیلم در ایران، تهران: آگه‏سازان.
عقیقی، سعید (1396)، رازهای جدایی: سینمای اصغر فرهادی، تهران: روزنه.
کتز، استیون دی. (1392)، کارگردانی فیلم؛ حرکت سینمایی، ترجمۀ مجید شیخ‏انصاری، تهران: سمت.
کیسبی یر، آلن. (1383)، درک فیلم، ترجمۀ بهمن طاهری، تهران: چشمه.
 
.