نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکدۀ علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران
2 کارشناسارشد پژوهشهنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
چکیده
سعید عقیقی در کتاب رازهای جدایی: سینمای اصغر فرهادی فیلمهای فرهادی را، از اولین فیلم سینمایی او تا فروشنده، ارزیابی میکند. او بر معرفی و تحلیل الگوهای روایی داستانها و نقد نحوۀ شخصیتپردازی و همچنین مقایسۀ آثار فرهادی با سینمای کلاسیک و واقعگرا متمرکز شده است. درکنار آن، بهصورت مختصر، به عناصر بصری، اصول فیلمسازی، و همچنین برخی تحلیلهای روانشناختی و خصوصاً جامعهشناختی مرتبط با فیلمهای اصغر فرهادی نیز نیمنگاهی دارد. نبود انسجام، خصوصاً در حجم بالای توصیفات، پراکندگی مطالب تحلیلی درکنار ایرادهای فنی ـ تخصصی، ازجمله رعایتنکردن اصول روزآمد نگارش کتاب، متغیربودن دستور زبان نوشتاری، بهکارگیری اصطلاحات تخصصی نابهجا درکنار غیرعلمیبودن تئوریها و فرضیات پژوهشی، و همچنین فقدان مبانی نظری نقدهای این کتاب را از سطحی مابین تعدادی نقد ژورنالیستی نسبتاً خوب و تعدادی تحلیل تخصصی ناقص فراتر نمیبرد. مشکل دیگر کتاب تمرکز نویسنده بر بحث درونمایه، روایت، شخصیتپردازی، و غیره است؛ بهگونهایکه مطالب مرتبط با نحوۀ ارائۀ بصری فیلمساز از کمیت و کیفیت لازم برخوردار نیستند و بهنظر نمیرسد مخاطبِ جویای این مباحث را راضی کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critical Review on the Book Secrets of Separation: Asghar Farhadi’s Cinema
نویسندگان [English]
- Alireza Taheri 1
- Hamed Karimi Afshar 2
1 Professor of the Department of Comparative and Analytical History of Islamic Art, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Art Studies, Tehran University of Art, Tehran, Iran
2 MA in Art Research, Faculty of Arts and Architecture, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
چکیده [English]
In the book Secrets of Separation: Asghar Farhadi's Cinema, Saeed Aghighi evaluates the narrative structure of Farhadi's films one by one, from his first film to The Seller. In his book, he focuses on introducing and analyzing the narrative patterns of stories and criticizing the characters in Asghar Farhadi's films, and comparing them with classical patterns and realistic modern cinema. In addition, it has a brief overview of visual elements, and principles of filmmaking, as well as some psychological and especially sociological analyses related to Asghar Farhadi's films. The lack of coherence, especially in the large volume of descriptions and the dispersion of analytical materials, in addition to technical-specialist defects, such as not observing the modern principles of book writing, the variability of written grammar, and the use of inappropriate specialized terms, along with the unscientific nature of research theories and assumptions, and Also, the lack of theoretical foundations does not raise the criticisms of this book to a level between a number of relatively good journalistic reviews and a number of incomplete expert analyses. Another problem of the book is the author's focus on the theme, narration, characterization, etc. in such a way that the content related to the visual presentation of the filmmaker does not have the necessary quantity and quality, and it does not seem to satisfy the audience looking for these topics.
کلیدواژهها [English]
- Asghar Farhadi
- Film Criticism
- Iranian Cinema
- Screenplay
- Secrets of Separation