نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد پژوهش‌هنر، دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

چکیده

سعید عقیقی در کتاب رازهای جدایی: سینمای اصغر فرهادی فیلم­های فرهادی را از اولین فیلم سینمایی او تا «فروشنده» مورد ارزیابی قرار می­دهد. او بر معرفی و تحلیل الگوهای روایی داستان­ها و نقد نحوه شخصیت­پردازی و همچنین مقایسه آثار فرهادی با سینمای کلاسیک و واقع­گرا متمرکز شده است. در کنار آن به صورت مختصر، نیم­نگاهی به عناصر بصری، اصول فیلمسازی و همچنین برخی تحلیل­های روانشناختی و خصوصاً جامعه­شناختی مرتبط با فیلم­های اصغر فرهادی نیز دارد. عدم وجود انسجام، خصوصاً در حجم بالای توصیفات و پراکندگی مطالب تحلیلی در کنار ایرادات فنی ـ تخصصی از جمله رعایت نکردن اصول روزآمد نگارش کتاب، متغیر بودن دستور زبان نوشتاری و بکارگیری اصطلاحات تخصصی نابجا در کنار غیرعلمی بودن تئوری­ها و فرضیات پژوهشی، و همچنین فقدان مبانی نظری، نقدهای این کتاب را از سطحی مابین تعدادی نقد ژورنالیستی نسبتاً خوب و تعدادی تحلیل تخصصی ناقص فراتر نمی­برد. مشکل دیگر کتاب، تمرکز نویسنده بر بحث درون­مایه، روایت، شخصیت­پردازی وغیره است به گونه­ای که مطالب مرتبط با نحوه ارائه بصری فیلمساز از کمیت و کیفیت لازم برخوردار نیستند و به نظر نمی­رسد مخاطب جویای این مباحث را راضی ­کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book Secrets of Separation: Asghar Farhadi’s Cinema

نویسندگان [English]

  • Alireza Taheri 1
  • Hamed Karimi Afshar 2

1 Professor of the Department of Comparative and Analytical History of Islamic Art, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Art Studies, Tehran University of Art, Tehran, Iran

2 MA in Art Research, Faculty of Arts and Architecture, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

چکیده [English]

In the book "Secrets of Separation: Asghar Farhadi's Cinema", Saeed Aghighi evaluates the narrative structure of Farhadi's films one by one, from his first film to The Seller. In his book, he focuses on introducing and analyzing the narrative patterns of stories and criticizing the characters in Asghar Farhadi's films, and comparing them with classical patterns and realistic modern cinema. In addition, it has a brief overview of visual elements, and principles of filmmaking, as well as some psychological and especially sociological analyses related to Asghar Farhadi's films. The lack of coherence, especially in the large volume of descriptions and the dispersion of analytical materials, in addition to technical-specialist defects, such as not observing the modern principles of book writing, the variability of written grammar, and the use of inappropriate specialized terms, along with the unscientific nature of research theories and assumptions, and Also, the lack of theoretical foundations does not raise the criticisms of this book to a level between a number of relatively good journalistic reviews and a number of incomplete expert analyses. Another problem of the book is the author's focus on the theme, narration, characterization, etc. in such a way that the content related to the visual presentation of the filmmaker does not have the necessary quantity and quality, and it does not seem to satisfy the audience looking for these topics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Asghar Farhadi
  • Secrets of Separation
  • Film Criticism
  • Iranian Cinema
  • Screenplay
اسلامی، مجید. (1386). مفاهیم نقد فیلم. چاپ سوم: تهران، نشر نی.
بالاش، بلا. (1376). تئوری فیلم. ترجمه­ی کامران ناظرعمو. چاپ اول: تهران، انتشارات دانشگاه هنر.
توماس، ساری. (1383). فیلم و فرهنگ؛ سینما و بستر اجتماعی آن. ترجمه ی مجید اخگر. چاپ اول: تهران، انتشارات سمت.
دیک، برنارد اف. (1391). آناتومی فیلم. ترجمه ی حمید احمدی لاری. چاپ اول: تهران، انتشارات ساقی.
عبدی، محمد. (1377). نقد فیلم در ایران. چاپ اول: تهران، انتشارات آگه سازان.
عقیقی، سعید. (1396). رازهای جدایی: سینمای اصغر فرهادی. چاپ اول: تهران، نشر روزنه.
کتز، استیون دی. (1392). کارگردانی فیلم؛ حرکت سینمایی. ترجمه ی مجید شیخ انصاری. چاپ دوم: تهران، انتشارات سمت.
کیسبی یر، آلن. (1383). درک فیلم. ترجمهی بهمن طاهری. چاپ چهارم: تهران، نشر چشمه.