نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای علوم سیاسی (اندیشۀ سیاسی)، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

مقالة حاضر تلاشی برای بررسی کتاب شهریار منجی: معنای شاهکار ماکیاولی، اثر مائوریتسوی ویرولی، استاد ایتالیایی علوم سیاسی در دانشگاه‏های ایالات متحدة آمریکاست که انتشارات علمی و فرهنگی آن را در مجموعة «اندیشه و اندیشه‏ورزان» در 1398 به‏ چاپ رسانده است. نویسندگان، در مواجهة منتقدانه با کتاب، تلاش کرده‏اند تا از مبنای روش پدیدارشناسانة خاصی استفاده کنند. هم‏چنین، بر این اساس و برپایة این باور بنیادین که هر نقد/ تفسیری دربارة یک متن یا نظام فکری با تجربة منتقد/ مفسر از متن یا نظام فکری موردمطالعه‏اش ارتباط ریشه‏ای دارد، به مطالعه دربارة ساختار تجربه از منظری پدیدارشناختی روی آورده‏اند. سپس، تلاش کرده‏اند تا متن ویرولی را براساس این مبنای روشی بررسی کنند و این نکته را بنمایانند که چطور نویسندة کتاب تمرکز خود را بر بازسازمان‏دهی معنای رسالة ماکیاولی برپایة فهم تازه‏ای از شهریار به‏عنوان منجی قرار داده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Dreamer Realist with Imagination: A Critical Review on the Book The Redeeming Prince: The Meaning of Machiavelli's Masterpiece

نویسندگان [English]

  • Hamid Malekzadeh 1
  • Mina Zahmatkesh 2

1 PhD in Political Science (Political Theory), University of Tehran, Tehran, Iran

2 MA Student, Political Science, Ferdowsi University Mashhad, Mashhad, Iran

چکیده [English]

The present article is an attempt to study the book "The Redeeming Prince": The Meaning of Machiavelli's Masterpiece”, by Maurizio Viroli, an Italian professor of political science at the US academia, which is published by Elmi va Farhangi Publication under their "collection of Thoughts and Thinkers" in 1398. In their critique of the book, the authors have tried to use the basis of a particular phenomenological method. Accordingly, and based on the fundamental belief that any critique/ interpretation of a text or system of thought is fundamentally related to the critic/ commentator's experience of the text or system of thought understudy, they have approached the study of the structure of experience from a phenomenological perspective. After this, they have tried to examine Viroli's text on the basis of this method and to find out how the author of the book has focused on reorganizing the meaning of Machiavelli's "The Prince" on the basis of a new understanding of the Idea of Prince as a redeemer.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Machiavelli
  • Phenomenology
  • Republicanism
  • The Redeeming Prince
اسکینر، کوئنتین (1397)، بنیادهای اندیشة سیاسی مدرن، ترجمة کاظم فیروزمند، تهران: آگه.
اسمیت، دیوید وودراف (1393)، دانش‏نامة فلسفی استنفورد: پدیدارشناسی، ترجمة مسعود علیا، تهران: ققنوس.
بل، دیوید (1376)، اندیشه‏های هوسرل، ترجمة فریدون فاطمی، تهران: مرکز.
رشیدیان، عبدالکریم (1391)، هوسرل در متن آثارش، تهران: نی.
گرامشی، آنتینیو (1388)، دولت و جامعة مدنی، ترجمة عباس میلانی، تهران: اختران.
ماکیاولی، نیکولو (1389)، شهریار، ترجمة داریوش آشوری، تهران: آگه.
ویرولی، مائوریتسیو (1398)، شهریار منجی: معنای شاهکار ماکیاولی، ترجمة زانیار ابراهیمی، تهران: علمی و فرهنگی.
 
Althusser, L. (1999), Machiavelli and Us, F. Matheron (ed.), G. Elliott (Trans.), London: Verso.
Aristotle (1998), Metaphysics, H. L. Tancred (Trans.), London: Penguin Books.
Bhaskar, R. (2008), A Realist Theory of Science, London: Routledge.
Christie, J. R. R. (1996), “The Development of the Historiography of Science”, in: Companion to the History of Modern Science, G. N. Cantor, J. R. R. Christie, M. J. S. Hodge, and R. C. Olby (eds.), London: Routledge.
Coole, D. (2007), Merleau-Ponty and Modern Politics After Anti-Humanism, New York: Rowman and Littlefield.
Cox, V. (2010), “Rhetoric and Ethics in Machiavelli”, in: The Cambridge Campanion to Machiavelli, J. M. Najemy (ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
Dean Mumford, S. (2012), Metaphysics: A Very Short Introduction, Oxford: Oxford University Press.
DelLucchese, F., F. Frosini, and V. Morfino (eds.) (2015), The Radical Machiavelli: Politics, Philosophy and Language, Boston: Brill.
Dudley, J. (2012), Aristotle’s Concept of Chance: Accidents, Cause, Necessity, and Determinism, New York: State University of New York.
Garrett, B. (2006), What Is This Thing Called Metaphysics, Oxon: Routledge.
Gracia, J. J. (1988), Individuality: An Essay on the Foundations of Metaphysics, New York: State University of New York.
Gram, M. S. (1984), The Transcendental Turn, Florida: University Press of Florida.
Gupta, A. (2006), Empiricism and Experience, Oxford: Oxford University Press.
Hammond, M., J. Howarth, and R. Keat (1991), Understanding Phenomenology, Oxford: Basil Blackwell.
Heidegger, M. (1967), What is a thing?, V. Deutsch and E. T. Gendlin (Trans.), South Bend: Henry Regnery Company.
Huseerl, E. (2008), Introduction to Logic and Theory of Knowledge: Lectures 1906/07, C. Hill (Trans.), Dodrecht: Springer.
Husserl, E. (1977), Formal and Transcendental Logic, C. Dorion (Trans.), The Hague: Martinus Nijhoff.
Husserl, E. (1983), Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, F. Kersten (Trans.), vol. 1, The Hague: Kluwer Academic Publishers.
Husserl, E. (2001), Analyses Concerning Passive and Active Synthesis: Lectures on Transcendental Logic, A. Steinbock (Trans.), Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Husserl, E. (2006), The Basic Problems of Phenomenology: From the Lectures, Winter Semester, I. Farin and J. Hart (Trans.), Dordrecht: Springer.
Kim, H. (2015), “Kant, Pistorius, and Accessing Reality”, in: Kant, Fichte, and the Legacy of Transcendental Idealism, H. Kim and S. Hoeltzel (eds.), New York: Lexington Books.
Lucchese, F. D. (2004), “Confl ict, Power, and Multitude”, in: Machiavelli and Spinoza, London: Continuum.
Lucchese, F. D. (2015), The Political Philosophy of Niccolò Machiavelli, Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.
McWherter, D. (2013), The Problem of Critical Ontology: Bhaskar Contra Kant, New York: Palgrave Macmillan.
Merleau-Ponty, M. (2007), The Merleau-Ponty Reader, T. Toadvine and L. Lawlor (eds.), Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
Oilman, I. (1984), Quine on Ontology, Necessity and Experience, London: the Machmilian Press LTD.
Rousseau, J. J. (2002), The Social Contract and the First and Second Discourses, S. Dunn (ed.), S. Dunn (Trans.), New York: Yale University Press.
Rubinstein, N. (1990), “Machiavelli and Florentine Republican Experience”, in: Machiavelli and Republicanism, G. Bock, Q. Skinner, and M. Viroli (eds.), Cambridge: Cambridge University Press.
Stazicker, J. (2015), The Structure of Perceptual Experience, S. James (ed.), Oxford: Wiley Blackwell.
Sullivan, V. B. (2004), Machiavelli, Hobbes, and the Formation of a Liberal Republicanism in England, Cambridge: Cambridge University Press.
Viroli, M. (1990), “Machiavelli and the Republican Idea of Politics”, in: Machiavelli and Republicanism, G. Bock, Q. Skinner, and M. Viroli (eds.), Cambridge: Cambridge University Press.
Viroli, M. (1992), From Politics to Reason of State: The Acquisition and Transformation of the Language of Politics 1250–1600, Cambridge: Cambridge University Press.
Viroli, M. (1998), Machiavelli, Oxford: Oxford University Press.
Viroli, M. (2012), As if God Existed: Religion and Liberty in the History of Italy, A. nones (Trans.), Princeton: Princeton University Press.
Westphal, K. R. (2004), Kant's Transcendental Proof of Realism, Cambridge: Cambridge University Press.
Whelan, F. G. (2004), Hume and Machiavelli: Political Realism and Liberal Thought, New York: Lexington Books.