نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار مدیریت، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران،
چکیده
مقاله حاضر در بررسی انتقادی کتاب «اخلاق مدیریت» نگاشته تامسکلیکاور (2010)، رویکرد کلی نویسنده، ابزارهای مفهومی به کارگرفتهشده و نیز شیوة استدلال را مورد توجه قرار دادهاست. به زعم نویسنده، مدیریت خصوصاً مدیریت کسب و کار بدلیل اهمیتی که برای بقای سازمان قائل است، اصل بنیادین خود را بر افزایش نفع و کسب سود قرار داده، از این رو اخلاقمندی مسألة بنیادینش نبوده و حتی میتواند در مواردی بنا به ضرورت تمایلات و گرایشهای غیراخلاقی هم پیشهکند. نویسنده به عنوان نظریهپرداز حوزة اخلاقِ مدیریت از منظری تاریخی هم تلاش کرده تا نشان دهد مدیریت کسبوکار همواره با تجارب غیراخلاقی همراه بوده، تجربهای که به صورت نوعی بردگی مدرن تا عصر حاضر ادامهدار بودهاست. او بر این اعتقاد است که اخلاق مدیریت به عنوان میانرشتهای که از حیث موضوع شاخهای از دانش مدیریت محسوب میشود در عمل ناگزیر باید با فلسفه عجینتر باشد. در نهایت گرچه نویسنده توانسته مغایرت ذاتی مدیریت بویژه مدیریت کسب وکار را با اخلاق نشان دهد و بر این مبنا راهکاری هم ارائه کند، اما اینکه نویسنده موفق به ارائه نظریة متفاوتی در حوزه «اخلاقِ مدیریت» شدهباشد، محل تردید و تأمل است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Review on Critical Management Ethics
نویسنده [English]
- Fateme Baratlou
Assistant professor in Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran,
چکیده [English]
In the critical review of the book “Ethics of Management” written by Tomas Klikavar (2010), the present article has paid attention to the general approach of the author, the conceptual tools used, and the way of reasoning. According to the author, management, especially business management, due to the importance it attaches to the survival of the organization, has placed its fundamental principle on increasing benefit and earning profit, therefore, morality is not its fundamental issue, and it can even commit immorality in some cases, according to the necessity of tendencies and dispositions . As a theoretician of management ethics, from a historical point of view, the author has tried to show that business management has always been associated with unethical experiences, an experience that has continued until the present day as a kind of modern slavery. He believes that management ethics as an inter-discipline, which is considered a branch of management knowledge in terms of its subject, must be more intertwined with philosophy in practice. Finally, although the author has been able to show the inherent contradiction of management, especially business management, with ethics and provide a solution based on this, the fact that the author has succeeded in presenting a different theory in the field of “management ethics” is a matter of doubt and reflection.
کلیدواژهها [English]
- philosophy
- ethics
- management
- ethical management
- critical theory