نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر نقد و بررسی کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، تألیف دکتر هاشم فردانش میباشد. بدین جهت دو بعد شکلی و محتوایی کتاب به شیوهی تحلیلی – اسنادی مورد واکاوی قرار گرفته است. رعایت قواعد نگارشی و املایی، روان بودن متن، واژهنامه انگلیسی – فارسی و نمایه موضوعی را میتوان از امتیازات ظاهری اثر مذکور دانست. با اینحال ارائه پیشگفتار، بیان هدف اصلی اثر، مقدمه و اهداف هر فصل، جمعبندی، پرسشهایی برای ارزیابی مخاطب و طراحی مناسبتر جلد میتواند از نظر ظاهری به مطلوبیت بیشتر آن کمک کند. در بعد محتوایی، این اثر دارای امتیازاتی همچون نظم منطقی و انسجام درونی، توجه به مبانی این حوزه، واژهگزینیهای مناسب و اهتمام به منابع معتبر میباشد. بهروزرسانی تعریف تکنولوژی آموزشی، ارائه محتوایی در رابطه با مفاهیم سیستمها، یادگیری و عملکرد؛ یکدست کردن سبک استناددهی، ارائه روشنتر برخی شکلها و رجبندی مناسب عناوین میتواند باعث غنای محتوایی بیشتر این اثر شود. در مجموع این اثر برای آشنایی اولیه با بنیانهای نظری تکنولوژی آموزشی اثر ارزشمندی است و تا حدی نسبی میتواند خوانندگان را با چهارچوبهای کلی و اولیه این حوزه آشنا کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Critical Analysis on the Book “Theoretical Foundations of Educational Technology”
نویسندگان [English]
- Akbar Momeni Rad 1
- Seyed Abdolla Ghasemtabar 2
- Maryam Pourjamshidi 3
1 Associate Professor of Educational Technology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 Associate Professor of Educational Technology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 Associate Professor of Educational Technology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to review the book “Theoretical Foundations of Educational Technology” authored by Dr. Hashem Fardanesh. For this reason, the book's two dimensions of form and content have been critically explored. Observance of writing and spelling rules, fluency of the text, English-Persian dictionary, and thematic index can be considered as the apparent advantages of the mentioned work. However, providing a preface, stating the main purpose of the work, introduction, and objectives of each chapter, summarizing, questions to evaluate the audience and more appropriate design of the cover can help make it more desirable in appearance. In terms of content, this work has advantages such as logical order and internal coherence, attention to the basics of this field, appropriate phrase choices, and attention to credible sources. Update the definition of educational technology, and provide content related to the concepts of systems, learning, and performance; Uniformity of citation style, clearer presentation of some drawers, and appropriate styling of titles can enrich this book's content. In general, this work is a valuable work for the initial acquaintance with the theoretical foundations of educational technology, and to some extent, it can acquaint the readers with the general and basic frameworks of this field.
کلیدواژهها [English]
- Educational Technology
- Book Review
- University Textbook
- Education
- Learning