علوم تربیتی
سید روح الله شهابی
چکیده
تأسیس و توسعۀ رشتههای دانشگاهی را میتوان محصول مجموعهای از تأثیرات اجتماعی و تاریخی دانست. علوم تربیتی بهعنوان یک رشتۀ دانشگاهی از مهر 1311 در دانشسرای عالی تأسیس شد، اما سؤال اساسی آن است که این آغاز بر بستر کدام تحولات تاریخی شکل گرفته و در توسعۀ خود چه روندی را طی کرده است؟ بهنظر میرسد که شکلگیری علوم تربیتی در ایران ...
بیشتر
تأسیس و توسعۀ رشتههای دانشگاهی را میتوان محصول مجموعهای از تأثیرات اجتماعی و تاریخی دانست. علوم تربیتی بهعنوان یک رشتۀ دانشگاهی از مهر 1311 در دانشسرای عالی تأسیس شد، اما سؤال اساسی آن است که این آغاز بر بستر کدام تحولات تاریخی شکل گرفته و در توسعۀ خود چه روندی را طی کرده است؟ بهنظر میرسد که شکلگیری علوم تربیتی در ایران بر بستری از تحولات تاریخی شامل الف. تأسیس دارالفنون، ب. تحولات اجتماعی فرهنگی حدفاصل تأسیس دارالفنون تا مشروطیت، ج. مشروطیت، و د. اعزام دانشجو به اروپا روی داده است. ماحصل این تحولات آن بوده است که این رشته در کشور ما از نهادهای آموزشی سنتی بیرون نیاید و به میراث حکَمی و فلسفی ما اتکا نداشته باشد. این رشته فقط از طریق تربیت نیروی موردنیاز آموزشوپرورش توانست ظهور یابد و خود را به جامعۀ سنتی ما بقبولاند و چهبسا اگر مسیر ظهور دیگری داشت، با مقاومت روبهرو میشد. علوم تربیتی پس از پدیدآمدن بر چنین بستری دورههای تاریخی ویژهای را طی کرده است که هریک ویژگی خاص خود را داشتند تا از سالهای ابتدایی دهۀ 1370ش به مرحلۀ توسعۀ کمّی برسد.