مدیریت و سیاستگذاری
کریم اسگندری؛ احمد فتحی عبدالهی؛ لطف اله تقی زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی انتقادی کتاب مکاتب و تئوریهای مالی و حسابداری است. در این پژوهش برای بررسی کتاب از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شد. ابزار مورداستفاده شامل کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. این کتاب در پیشگفتار بهمنظور بهرهمندی دانشجویان معرفی شده است و در مقطع ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی انتقادی کتاب مکاتب و تئوریهای مالی و حسابداری است. در این پژوهش برای بررسی کتاب از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شد. ابزار مورداستفاده شامل کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. این کتاب در پیشگفتار بهمنظور بهرهمندی دانشجویان معرفی شده است و در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ حسابداری توسط برخی استادان بهصورت منبع معرفی میشود و در شورای عالی وزارت علوم ازجمله سرفصلهای اصلی اشارهشده برای درس تئوری حسابداری، توانمندسازی دانشجویان در درک ماهیت تئوری، و روشهای استدلال بیان شدهاند. نتایج تحلیل محتوای کیفی نشان داد درخصوص این موارد مطالب چندانی ارائه نشده و کتاب با سرفصلهای وزارت علوم انطباق کمی دارد. همچنین، ازآنجاکه تئوریهای حسابداری و مالی اساساً به موارد بحثبرانگیزی چون بهره، سود، و مالکیت میپردازند، ناکافیبودن تبیینها و مثالهای روشن و استفادۀ بسیار کم از نظریههای مکاتب مختلف، علیالخصوص مکتب اسلام، درخصوص مسائل مالی، حسابداری، و مسائل کاربردی از نقاط ضعف دیگر اثر است. بهطور کلی، اثر از جنبۀ گردآوری و دستهبندی تئوریها از خلاقیت و نوآوری نسبی برخوردار است، ولی بهلحاظ بهکارگیری در امر آموزش نقاط ضعف عمدهای دارد.
مدیریت و سیاستگذاری
احمد فتحی عبدالهی؛ محمدرضا نیکبخت؛ آرش تحریری؛ فیروز محمودی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی انتقادی کتاب حسابداری پیشرفتۀ 2 مقطع کارشناسی رشتۀ حسابداری دانشگاه پیام نور و تحلیل مسائل آن است. این پژوهش تلفیقی از روش تحلیل محتوا برای تعیین نوع یا سنخشناسی مسائل کتاب و روش توصیفی برای بررسی دیدگاه استادان دانشگاه است. برای گردآوری اطلاعات از چکلیست «انواع مسائل» دیوید جوناسن و پرسشنامۀ محققساخته ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی انتقادی کتاب حسابداری پیشرفتۀ 2 مقطع کارشناسی رشتۀ حسابداری دانشگاه پیام نور و تحلیل مسائل آن است. این پژوهش تلفیقی از روش تحلیل محتوا برای تعیین نوع یا سنخشناسی مسائل کتاب و روش توصیفی برای بررسی دیدگاه استادان دانشگاه است. برای گردآوری اطلاعات از چکلیست «انواع مسائل» دیوید جوناسن و پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است. برای روایی ابزارها از نظر متخصصان و برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (98/0) استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که از 51 مسئلۀ موردبررسی کتاب حسابداری پیشرفتۀ 2 دانشگاه پیام نور، چهار مورد (8 درصد) مسائل الگوریتمی، 34 مورد (67 درصد) مسائل داستانی، و سیزده مورد (25 درصد) مسائل عیبیابی را تشکیل میدهند. درنتیجه، بیشترین مسائل کتاب از نوع مسائل الگوریتمی و داستانی و از نوع خوشساختار است. همچنین، محتوای کتاب با اهداف مصوب برای این درس متناسب نیست و مدتزمان اختصاصیافته برای ارائۀ محتوا کافی نیست و طی زمان مطالب آن بهروز نشده است و با استانداردهای اخیر حسابداری در این زمینه همگام نیست و محتوای کتاب از منظر قابلیت فهم برای دانشجویان مناسب نیست.