اقتصاد
وحید مهربانی
چکیده
کتاب بازاریسازی آموزش عالی: دانشجو بهمثابۀ مصرفکننده از جنبۀ تنوع موضوعات وضعیت قابلقبولی دارد، اما فاقد یک روش تحلیلی مشخص و انسجام درونی در محتواست. با نگاه کلی به مباحث کتاب روشن شد که سه مبحث کلی چیستی، چرایی، و ماهیت کالایی آموزش عالی عمدۀ مضامین کتاب را تشکیل میدهند و پیونددهندۀ فصول مختلف آن هستند. بنابراین، ...
بیشتر
کتاب بازاریسازی آموزش عالی: دانشجو بهمثابۀ مصرفکننده از جنبۀ تنوع موضوعات وضعیت قابلقبولی دارد، اما فاقد یک روش تحلیلی مشخص و انسجام درونی در محتواست. با نگاه کلی به مباحث کتاب روشن شد که سه مبحث کلی چیستی، چرایی، و ماهیت کالایی آموزش عالی عمدۀ مضامین کتاب را تشکیل میدهند و پیونددهندۀ فصول مختلف آن هستند. بنابراین، کلیت مقاله برپایۀ این سه مبحث طراحی شده است تا نتیجهگیری مشخصی در زمینۀ بازاریسازی آموزش عالی بهدست آید. تحلیل انجامشده در زمینۀ چیستی بازاریسازی نشان میدهد که در یک نظام آموزش عالی بازاریشده میزان پذیرش دانشجو، هزینۀ مطالبهشده از او، وضع ضوابط پذیرش، و غیره صرفاً توسط نیروهای عرضه و تقاضا تعیین میشوند. همچنین، تحلیل چرایی بازاریسازی حکایت از این دارد که فشارهای اقتصادی، دشواری تأمین مالی دولتی، رشد تقاضاهای اجتماعی، روند جهانیشدن، و غیره مهمترین عوامل پیشبرندۀ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بهسمت بازاریسازی بودهاند. بهعلاوه، مزایای این حرکت مانند ارتقای کارآیی و گسترش رقابت از ادلۀ اصلی توجیهکنندۀ آن هستند. دستآخر اینکه آموزش عالی کالای عمومی نیست که دولت متولی امور آن باشد. بنابراین، آموزش عالی ذاتاً قابلیت کارکرد در قالب نظام بازار را دارد.