علوم سیاسی
بهنام جودی؛ محمد یگانه
چکیده
در این مقاله به معرفی و ارزیابی کتاب میتوان دموکراسی را نجات داد؟ مشارکت، شورا، و جنبشهای اجتماعی نوشتة دوناتلا دلاپرتا میپردازیم. پرسش اصلی دلاپرتا در این کتاب این است که «آیا میتوان دموکراسی را نجات داد؟» و پاسخ او «فراتررفتن از مدل لیبرال و بسطدادن بازتاب آن بر مشارکت و تأمل در نهادهای داخلی و خارجی» از طریق ...
بیشتر
در این مقاله به معرفی و ارزیابی کتاب میتوان دموکراسی را نجات داد؟ مشارکت، شورا، و جنبشهای اجتماعی نوشتة دوناتلا دلاپرتا میپردازیم. پرسش اصلی دلاپرتا در این کتاب این است که «آیا میتوان دموکراسی را نجات داد؟» و پاسخ او «فراتررفتن از مدل لیبرال و بسطدادن بازتاب آن بر مشارکت و تأمل در نهادهای داخلی و خارجی» از طریق جنبشهای اجتماعی است. کتاب دلاپرتا درواقع دو کتاب در یک کتاب است که بخش نخست آن به بحث هنجاری درباب تحول مفهوم دموکراسی از لیبرال تا شورایی در دو سدة گذشته میپردازد. بخش دوم آن، پراکتیس دموکراسی از سوی جنبشهای اجتماعی در جهان معاصر، باتوجهبه تحول فناوریهای ارتباطی مانند اینترنت و شبکههای اجتماعی، است که تلاش دارد از دموکراسی نمایندگی به دموکراسی مستقیم گذار کند. این کتاب بحثی در حوزة مباحث چپ جدید و دموکراسی رادیکال است که بهدنبال گذار از دموکراسی نمایندگی به دموکراسی شورایی از طریق جنبشهای اجتماعی است. جنبشهایی که از نظر دلاپرتا، برخلاف گذشته، دیگر کارگری نیستند، شامل طیفهای گوناگون میشوند و با استفاده از رسانههای ارتباطی جدید توانی بالا برای بسیج دارند.
زبانهای خارجی
علی مالمیر؛ علی درخشان
چکیده
کتابهای مختلفی برای بررسی جایگاه فناوری در آموزش زبان خارجی نوشته شده است که بهگفتۀ منتقدان اغلب آنها در نیل به اهداف خود چندان موفق نبودهاند. اما کتاب فناوری در آموزش و یادگیری زبان دوم، که چاپل و سائورو (Caral A. Chapell and Shanon Sauro) آن را گردآوری و در سال 2017 م در انتشارات Wiley Blackwell منتشر کردهاند، تصویر جامعی از حیطههای اصلی فناوری ...
بیشتر
کتابهای مختلفی برای بررسی جایگاه فناوری در آموزش زبان خارجی نوشته شده است که بهگفتۀ منتقدان اغلب آنها در نیل به اهداف خود چندان موفق نبودهاند. اما کتاب فناوری در آموزش و یادگیری زبان دوم، که چاپل و سائورو (Caral A. Chapell and Shanon Sauro) آن را گردآوری و در سال 2017 م در انتشارات Wiley Blackwell منتشر کردهاند، تصویر جامعی از حیطههای اصلی فناوری در آموزش و فراگیری زبان دوم ارائه میکند. این کتاب هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده و نقدی هم بر مطالب آن نوشته نشده است، لذا این مطالعه تلاش کرده است ضمن معرفی کتاب، نقد علمی دقیقی هم از آن کند. نقاط قوت کتاب شامل جامعیت کتاب، تخصص نویسندگان کتاب و فصول آن، بهروزبودن نسبی مطالب، نوآوری و بهروزرسانی، انسجام شکلی و محتوایی، و نیز اعتبار منابع استفادهشده است. نقد اصلی واردشده بر کتاب، که ناشی از ماهیت دائمالتغییر فناوریهای نوین در آموزش است، نگنجاندن برخی از دستاوردها و نرمافزارهای جدید، حجم زیاد مطالب، فشردگی اطلاعات، و بحثهای نظری صرف، بدون معرفی عملی فناوریهای مطرحشده است. اما درکل کتاب ارزش علمی زیادی دارد و خلاصۀ مفید و جامعی از حیطههای مختلف کاربرد فناوری در آموزش و یادگیری زبان دوم ارائه میدهد.