علوم اجتماعی
احمد جولائی؛ ابوالفضل حداد
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1394، ، صفحه 81-91
چکیده
هدف از نگارش این مقاله آن است که با معرفی کوتاهِ شکل (فرم) کتاب، به محتوا و درونمایههای موجود در اثر پرداخته شود و به دور از هر گونه عیبجویی، به صورتی هرچند کوتاه، نکات علمی و پژوهشیای را که در آن رعایت نشده است معرفی کند. در ابتدای این تحقیق، با تأکید بر نظریة «مؤلف مرده است» رولان بارت، سعی شده است که با نهایت احترام به مؤلف ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله آن است که با معرفی کوتاهِ شکل (فرم) کتاب، به محتوا و درونمایههای موجود در اثر پرداخته شود و به دور از هر گونه عیبجویی، به صورتی هرچند کوتاه، نکات علمی و پژوهشیای را که در آن رعایت نشده است معرفی کند. در ابتدای این تحقیق، با تأکید بر نظریة «مؤلف مرده است» رولان بارت، سعی شده است که با نهایت احترام به مؤلف اثر، ملاحظات و تعریفهای بیهوده کنار گذاشته و با واکاویهای لازم، به گونهای شفاف و صریح، نقدی درونماندگار ارائه شود. اما قبل از آن نگاهی اجمالی به انواع هنرها مانند هنر برای هنر، هنر پیرو، و هنر پیشرو داریم و با ذکر تعریفهایی از آنها، در ادامة تحقیق، به هنرهای جدید نیز اشاره میکنیم تا در نهایت دلایلی را مبنی بر بهروزنبودن این کتاب متذکر شویم. در ضمن قبل از نتیجهگیری پیشنهادهایی مطرح شده است که میتواند خواننده را بیش از پیش با رویکرد جامعهشناسی در هنر آشنا کند. در مرحلة آخر، یعنی نتیجهگیری، همة مواردی که باید در زمینة نقد این کتاب رعایت شود بهترتیب ذکر شده است.