فلسفه
تأملی در ترویج علم در حیطۀ عمومی:نقد و بررسی کتاب علم، جامعه، توسعه: مقالاتی درباب ترویج علم در حیطۀ عمومی

محمد سمیعی

دوره 21، شماره 11 ، بهمن 1400، ، صفحه 139-157

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.35453.2181

چکیده
  ترویج علم در حیطۀ عمومی موضوع مهمی است که کم‌تر به آن توجه می‌شود، ولی کتاب علم، جامعه، توسعه: مقالاتی درباب ترویج علم در حیطۀ عمومی، نوشتۀ علی پایا، از دو منظر تاریخی و فلسفی به آن می‌پردازد. این مقاله با هدف معرفی اجمالی و ارزیابی کتاب مزبور نوشته شده است. کتاب با استفاده از رویکرد عقلانیت نقاد تلاش می‌کند نگاه عمومی به علم را ...  بیشتر

مطالعات علم و فناوری
آیا علوم انسانی را می‌توان به‌مثابۀ تکنولوژی فهم کرد؟ معرفی و ارزیابی کتاب علوم انسانی به‌مثابۀ تکنولوژی

سید محمد تقی موحد ابطحی

دوره 21، شماره 7 ، مهر 1400، ، صفحه 361-386

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.36709.2263

چکیده
  در سال‌‌های اخیر موضوعاتی مانند مطالعات فلسفی، تاریخی، جامعه‌‌شناختی دربارۀ علم، علوم انسانی، و تکنولوژی و نقش آن‌ها در فرایند توسعه و پیشرفت کشور با استقبال بسیاری هم‌راه شده است. بحث فلسفی دربارۀ نسبت علم و تکنولوژی و به‌خصوص علوم انسانی و سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌‌ها، و نهادها به‌عنوان تکنولوژی‌‌های نرم/ انسانی/ اجتماعی ...  بیشتر