هنر
حامد فاردار
چکیده
متن حاضر کتاب تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی، تألیف گریگوری کوری، را بررسی میکند. رویکرد شناختی یکی از دیدگاههای نسبتاً متأخر در زمینة روایتشناسی و مطالعات سینمایی است که از دهة 1980م پاگرفت و درپی بررسی فرایندهای ذهنی مخاطب از طریق کاوش عینی در سازوکار ادراکی و شناختی انسان است. ازآنجاکه در دو حوزة روایتشناسی ...
بیشتر
متن حاضر کتاب تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی، تألیف گریگوری کوری، را بررسی میکند. رویکرد شناختی یکی از دیدگاههای نسبتاً متأخر در زمینة روایتشناسی و مطالعات سینمایی است که از دهة 1980م پاگرفت و درپی بررسی فرایندهای ذهنی مخاطب از طریق کاوش عینی در سازوکار ادراکی و شناختی انسان است. ازآنجاکه در دو حوزة روایتشناسی و علوم شناختی منابع به زبان فارسی اندک بوده است و کتابهای موجود در زمینة مطالعات سینمایی، اعم از تألیف و ترجمه، کمتر به نگرة شناختی پرداختهاند، ترجمه و چاپ چنین منابعی مغتنم است. در این مقاله سعی شده است پس از معرفی خاستگاه بیرونی اثر و شرح فشردهای از محتوای آن، با بررسی شکلی و محتوایی کتاب، ضمن برشمردن امتیازها و نکات آموختنی از روششناسی مؤلف، برخی از نتیجهگیریها و خطوط محتوایی کتاب بهلحاظ انتقادی سنجیده شود. بهویژه آنکه در فاصلة چاپ نسخة اصلی و ترجمة آن به زبان فارسی دگرگونیهای بسیاری در حوزة فناوریهای سینمایی رخ داده است که میتواند موجب بازاندیشی در برخی از نظریات طرحشده در کتاب باشد.