زبانهای خارجی
کامیار عبدالتاجدینی؛ نازیتا عظیمی میبدی
چکیده
کتاب فرانسۀ عمومی (1370-1373) کتابی دانشگاهی در حوزۀ آموزش زبان فرانسه در ایران است و انتشار مجدد آن نشانۀ استقبال از آن است. این جستار نقدی است بر اهداف اثر، نوع متون، محتوی آن از نظر تخصصی و غیرتخصصیبودن و نهایتاً رویکرد اثر در آموزش درک مطلب نوشتاری. در این تحقیق، ابتدا نشان دادهایم که تدوینکنندگان «پروژة تدوین کتب دانشگاهی ...
بیشتر
کتاب فرانسۀ عمومی (1370-1373) کتابی دانشگاهی در حوزۀ آموزش زبان فرانسه در ایران است و انتشار مجدد آن نشانۀ استقبال از آن است. این جستار نقدی است بر اهداف اثر، نوع متون، محتوی آن از نظر تخصصی و غیرتخصصیبودن و نهایتاً رویکرد اثر در آموزش درک مطلب نوشتاری. در این تحقیق، ابتدا نشان دادهایم که تدوینکنندگان «پروژة تدوین کتب دانشگاهی برای آموزش زبانهای خارجی»، اهداف شیوۀ ساختار ـ کلی ـ دیداری ـ شینداری را گرتهبرداری کردهاند، اما رویکرد آموزشی اثر با رویکرد ساختار ـ کلی ـ دیداری ـ شنیداری مطابقت ندارد. در بخش دوم، با تکیه بر الگوی تحلیل کوپ (1986) نشان دادهایم که متونی که مؤلفان برگزیدهاند، بهجز یک متن، همگانفهم، اغلب اطلاعی، و از نظر موقعیت ارتباطی بسیار کمتنوعاند. در این بخش دیده شد که روند مدنظر کمیتۀ تدوین، یعنی آسان به سخت و همگانفهم به نیمهتخصصی در این اثر رعایت نشده است. در بخش سوم، بررسی مبتنیبر الگوی کلی موراند (1979) مشخص کرد که رویکرد آموزشی اثر برای درک مطلب نوشتاری مستقیم و پایین ـ بالاست. بهطور کلی، بیتوجهی مؤلفان به موقعیتهای ارتباطی گوناگون، به حوزههای مفهومی گوناگون و بهویژه دستاوردهای شناختی همعصر با این اثر و حتی قدیمیتر از آن، باعث روزآمدنبودن آن در سال انتشارش شده است.