علوم اجتماعی
سمیه حاجیاسماعیلی؛ رضا حبیبی
چکیده
کتاب درسی در نظام آموزش و پرورش جایگاه محوری دارد و یکی از مهمترین ابزارهای یادگیری در کلیۀ سطوح تحصیلی بهشمارمیرود. یکی از راهکارهای مهم ارتقای کتابهای درسی نقد و ارزیابی دقیق و کارشناسانۀ آنهاست. کتاب جامعهشناسی جنسیت با رویکردی اسلامی، اثر حسین بستان، بهعنوان متن درسی، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و ...
بیشتر
کتاب درسی در نظام آموزش و پرورش جایگاه محوری دارد و یکی از مهمترین ابزارهای یادگیری در کلیۀ سطوح تحصیلی بهشمارمیرود. یکی از راهکارهای مهم ارتقای کتابهای درسی نقد و ارزیابی دقیق و کارشناسانۀ آنهاست. کتاب جامعهشناسی جنسیت با رویکردی اسلامی، اثر حسین بستان، بهعنوان متن درسی، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز طلاب سطح سه در رشتههای مطالعات زنان و جامعهشناسی تدوین شده است. منزلت علمی نویسنده ازیکسو، بدیعبودن موضوع کتاب ازسویدیگر، و رویکرد آموزشی داشتن کتاب ازسویسوم این کتاب را شایستۀ نقد و بررسی قرار داده است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سؤال است که مزایا و کاستیهای این کتاب بهعنوان یک کتاب درسی چیست و تا چه حد شاخصههای کتاب درسی در این کتاب رعایت شده است؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اثر موردنظر هرچند بهلحاظ قوت علمی، نوآوری، اتقان محتوایی، و نگارش ساده و روان شایستۀ تقدیر است، از جهت صوری، روششناختی، و سازماندهی ساختار و محتوای دروس براساس معیارهای تدوین متون درسی مبتلا به اشکالات جدی است و فاصلۀ زیادی با استاندادهای مطلوب دارد.