زبانشناسی و زبانهای باستانی
احمد رمضانی؛ عبدالسعید محمدشفیعی؛ زینب یزدانی
چکیده
در این مقاله نقاط قوت و ضعف ظاهری و محتوایی کتاب زبانآموزی، جملهسازی، و نگارش پایۀ سوم ابتدایی تحلیل میشود. پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است و از دو رویکرد کیفی (گروه کانونی و تحلیل محتوا) و کمی استفاده شده است. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند و جمعآوری دادهها بهصورت مصاحبۀ نیمهساختاریافته بوده است. برخی از نقاط ...
بیشتر
در این مقاله نقاط قوت و ضعف ظاهری و محتوایی کتاب زبانآموزی، جملهسازی، و نگارش پایۀ سوم ابتدایی تحلیل میشود. پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است و از دو رویکرد کیفی (گروه کانونی و تحلیل محتوا) و کمی استفاده شده است. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند و جمعآوری دادهها بهصورت مصاحبۀ نیمهساختاریافته بوده است. برخی از نقاط قوت محتوایی کتاب عبارتاند از عنوان مناسب کتاب، عدم سوگیری قومی و جنسیتی، توجه به فعالیتهای موردعلاقۀ دانشآموزان. برخی از نقاط ضعف محتوایی عبارتاند از نامناسببودن فهرست مطالب، سنگینبودن حجم مطالب، و توجهنکردن به توانایی زبانی دانشآموزان آسیبدیدۀ شنوایی. در بخش کمی، نمونۀ آماری شامل معلمان پایۀ سوم کودکان آسیبدیدۀ شنوایی استان اصفهان (35 نفر) بوده که از شیوۀ سرشماری استفاده شده است. نتایج پژوهش در بخش کمی نشان میدهد همبستگی میان نمرههای دو ویژگی یادشده برابر با 85/0 بوده که با احتمال خطای کمتر از 01/0 معنیدار است. مقدار t بهدستآمده برای دو گروه همبسته از نمرهها برابر با 103/0 با درجۀ آزادی 33 در سطح 05/0 معنیدار نیست و بهعبارتدیگر میانگین نمرۀ ارزیابی معلمان از ویژگیهای ظاهری و محتوایی کتاب زبانآموزی، جملهسازی، و نگارش با یکدیگر تفاوتی ندارد.