هنر
علیرضا طاهری؛ حامد کریمی افشار
چکیده
سعید عقیقی در کتاب رازهای جدایی: سینمای اصغر فرهادی فیلمهای فرهادی را از اولین فیلم سینمایی او تا «فروشنده» مورد ارزیابی قرار میدهد. او بر معرفی و تحلیل الگوهای روایی داستانها و نقد نحوه شخصیتپردازی و همچنین مقایسه آثار فرهادی با سینمای کلاسیک و واقعگرا متمرکز شده است. در کنار آن به صورت مختصر، نیمنگاهی به عناصر ...
بیشتر
سعید عقیقی در کتاب رازهای جدایی: سینمای اصغر فرهادی فیلمهای فرهادی را از اولین فیلم سینمایی او تا «فروشنده» مورد ارزیابی قرار میدهد. او بر معرفی و تحلیل الگوهای روایی داستانها و نقد نحوه شخصیتپردازی و همچنین مقایسه آثار فرهادی با سینمای کلاسیک و واقعگرا متمرکز شده است. در کنار آن به صورت مختصر، نیمنگاهی به عناصر بصری، اصول فیلمسازی و همچنین برخی تحلیلهای روانشناختی و خصوصاً جامعهشناختی مرتبط با فیلمهای اصغر فرهادی نیز دارد. عدم وجود انسجام، خصوصاً در حجم بالای توصیفات و پراکندگی مطالب تحلیلی در کنار ایرادات فنی ـ تخصصی از جمله رعایت نکردن اصول روزآمد نگارش کتاب، متغیر بودن دستور زبان نوشتاری و بکارگیری اصطلاحات تخصصی نابجا در کنار غیرعلمی بودن تئوریها و فرضیات پژوهشی، و همچنین فقدان مبانی نظری، نقدهای این کتاب را از سطحی مابین تعدادی نقد ژورنالیستی نسبتاً خوب و تعدادی تحلیل تخصصی ناقص فراتر نمیبرد. مشکل دیگر کتاب، تمرکز نویسنده بر بحث درونمایه، روایت، شخصیتپردازی وغیره است به گونهای که مطالب مرتبط با نحوه ارائه بصری فیلمساز از کمیت و کیفیت لازم برخوردار نیستند و به نظر نمیرسد مخاطب جویای این مباحث را راضی کند.
هنر
محمدرضا حمیدی زاده؛ فاطمه اردو
چکیده
هدف از نگارش این مقاله نقد محتوایی فیلم مارجین کال (درخواست نهایی)، ارزیابی سکانسهای فیلمنامه، دیالوگهای بازیگران، نحوة رفتار سازمانی، و سایر مباحث مدیریتی براساس تصمیمگیری درست و اخلاقی مدیران در وضعیت بحرانی است. روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی از نوع محتوایی است که عکسالعمل افراد در وضعیت بحرانی در مواجهه با مشکل سازمانی ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله نقد محتوایی فیلم مارجین کال (درخواست نهایی)، ارزیابی سکانسهای فیلمنامه، دیالوگهای بازیگران، نحوة رفتار سازمانی، و سایر مباحث مدیریتی براساس تصمیمگیری درست و اخلاقی مدیران در وضعیت بحرانی است. روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی از نوع محتوایی است که عکسالعمل افراد در وضعیت بحرانی در مواجهه با مشکل سازمانی را شرح داده و از این نظر نقاط قوت و ضعف فیلم را بررسی و نقد کرده است. از مهمترین نقاط قوت فیلمنامة قوی است که تقریباً تمامی مباحث مدیریتی در زمان بحران در آن گنجانده شده است. کارگردان تمامی دیالوگها را کاملاً ساده و روان و مبتنیبر اصطلاحات اقتصادی بهنمایش درآورده است. همچنین میتوان به نحوة شکلگیری بحران در سازمان و روند معکوس تصمیمات مدیران بهدور از اضافهگویی اشاره کرد. درپایان، بعد از بهنمایشدرآوردن تعارضات فردی در بین افراد، برگزاری جلسات متعدد، بررسی تمامی نظریات، تصمیمات و راهبردهای رقابتی و بقای سازمان، عکسالعمل افراد در زمان بحران، و تصمیمگیری بهخوبی نمایش داده شده است. بهعلاوه فقدان نوآوری در تصمیمات سازمانی هنگام غلبه بر مشکلات و تمامی تصمیمات گرفتهشدۀ مدیران از تقدم منافع سازمانی و فردی بر منافع سایر ذینفعان نشان داشت که از نقاط ضعف آن بود. این فیلم برای آموزش اخلاق حرفهای کسبوکار به دانشجویان این رشته پیشنهاد میشود.