هنر
لیلا غفاری؛ جمال عرب زاده
چکیده
کتاب موردبحث، با عنوان پرترههای سلطنتی قاجار، در قالب کتابچهای راهنما بهقلم جولین رابی، پژوهشگر حوزۀ هنرهای اسلامی و مدیر اسبق گالری «فریر و سکلر» واشنگتن در ادامۀ نمایشگاه «نقاشیهای سلطنتی قاجار» در سال 1999 در لندن بهرشتۀ تحریر درآمده است. هدف مؤلف از نگارش این کتاب، علاوهبر معرفی 43 اثر بهنمایشدرآمده ...
بیشتر
کتاب موردبحث، با عنوان پرترههای سلطنتی قاجار، در قالب کتابچهای راهنما بهقلم جولین رابی، پژوهشگر حوزۀ هنرهای اسلامی و مدیر اسبق گالری «فریر و سکلر» واشنگتن در ادامۀ نمایشگاه «نقاشیهای سلطنتی قاجار» در سال 1999 در لندن بهرشتۀ تحریر درآمده است. هدف مؤلف از نگارش این کتاب، علاوهبر معرفی 43 اثر بهنمایشدرآمده در نمایشگاه، تحلیل بصری این آثار در چهارچوبی تاریخی ـ اجتماعی بوده است. بازۀ زمانی موردنظر رابی، نه سراسر عصر قاجار، بلکه سدهای از آن، مشتملبر ابتدای دوران سلطنت فتحعلیشاه تا پایان حکومت ناصرالدینشاه (1212-1313 ق) است، چراکه از منظر مؤلف، این دو پادشاه جایگاهی ویژه در روند تحولات هنرهای بصری و بهعبارت بهتر، تصویر در عصر قاجار داشتهاند. ما نیز در این پژوهش برآنیم تا با مرور شیوۀ ارائه و بررسی آثار تصویری مذکور در این کتاب، الگوی ذهنی مورداستفادۀ رابی را در دستهبندی و معرفی اقلام هنری شناسایی کنیم و برمبنای آن، رویکرد او را به هنرهای بصری عصر قاجار، که آثار آنها اغلب در چهارچوب اصلیترین جریان هنری آن دوران یعنی پیکرهنگاری درباری خلق شدهاند، تحلیل کنیم.
هنر
لیلا غفاری؛ داوود رنجبران
چکیده
میتسوکنی یوشیدا، استاد و مدیر اسبق دانشگاه کیوتو، از محققان ژاپنی در حوزۀ مطالعات سفالگری ایران است که در دهۀ 1960 به مناطق مختلف تاریخی، سایتهای باستانشناسی ایران، و جزیرۀ هرمز سفر کرده است. او ثمرۀ یافتههای خود را دربارۀ تاریخچه و تکنیکهای خلق سفالینههای ایرانی در قالب کتابی با عنوان در جستوجوی سفال ایران بهنگارش ...
بیشتر
میتسوکنی یوشیدا، استاد و مدیر اسبق دانشگاه کیوتو، از محققان ژاپنی در حوزۀ مطالعات سفالگری ایران است که در دهۀ 1960 به مناطق مختلف تاریخی، سایتهای باستانشناسی ایران، و جزیرۀ هرمز سفر کرده است. او ثمرۀ یافتههای خود را دربارۀ تاریخچه و تکنیکهای خلق سفالینههای ایرانی در قالب کتابی با عنوان در جستوجوی سفال ایران بهنگارش درآورده است. در این نوشتار، با مرور کتاب حاضر بهعنوان منبعی درخور مطالعه در زمینۀ تاریخ سفال و سفالگری ایران، نحوۀ تلقی مؤلف درباب روند تحولات این هنر کهن و نیز نوع مواجهۀ او با مقولۀ سبکشناسی سفالینههای ایرانی موردنقد و بررسی قرار گرفته است. بر این مبنا، منظور نظر یوشیدا نهفقط شرح مشاهدات خود از سفالینههای ایران، بلکه سبکشناسی و نیز مطالعۀ آثار سفالگری ایرانی بهلحاظ شناخت خاستگاه فرهنگی و زبانی آنها بوده است. همچنین، با درنظرداشتن عضویت او در مرکز تحقیقات انسانشناسی ژاپن، پرداختنش به وجوه انسانشناسانۀ هنر سفالگری در این اثر چندان دور از انتظار نیست. چنانکه نقش مشترکات فرهنگی کشورهای مشرقزمین در شکلگیری نگرش او به سفال و سفالگری ایران درمقام یک پژوهشگر شرقی حائز اهمیت است.
هنر
مرضیه قاسمی
چکیده
حوزة هنر ایران، بهرغم تولیدات گسترده و جریانهایی که درطول قرنهای متمادی با آمدوشد سلسلههای متعدد به خود دیده، اصولاً در دورة قاجار است که بهشکلی نظاممندتر مدون شده است و در این جهت عرصهای ذیل تاریخنگاری هنر، بهخصوص در حیطة طبقهبندی یا معرفی آثار، و نه هنرمندان، پدید میآید. کتاب هنر ایران، براساس این رویکرد، نخستین ...
بیشتر
حوزة هنر ایران، بهرغم تولیدات گسترده و جریانهایی که درطول قرنهای متمادی با آمدوشد سلسلههای متعدد به خود دیده، اصولاً در دورة قاجار است که بهشکلی نظاممندتر مدون شده است و در این جهت عرصهای ذیل تاریخنگاری هنر، بهخصوص در حیطة طبقهبندی یا معرفی آثار، و نه هنرمندان، پدید میآید. کتاب هنر ایران، براساس این رویکرد، نخستین تحقیق مستقلی است که یک بریتانیایی، بهنام رابرت مرداک اسمیت، آنهم در دورهای که کمتر شناختی از ماهیت و کیفیت آثار هنری ایران وجود داشته، تدوین کرده و نوشته است. این کتاب با هدفِ معرفی و توصیفِ آثار هنری ایران برای موزة ساوت کنزینگتون انگلستان (ویکتوریا و آلبرت امروزی) در عصر قاجار و مشخصاً دورة ناصری بهرشتة تحریر درآمده و اگرچه پارهای از مباحث آن امروزه بدیهی یا بهلحاظ محتوایی قابلبازنگری است، در مواردی، با اطلاعات و نظرهای ارزندهای همراه است و سرآغاز جریان مهمی تحت عنوان «شرقشناسی» است که اساسِ مطالعاتِ حوزة عظیمتری بهنام «هنر اسلامی» در پرتو آن تکوین و تحول یافته است.