هنر
مریم کهوند
چکیده
با توسعۀ ارتباطات دیداری در عصر حاضر، نقد متون دیداری بهمنظور رمزگشایی معانی و بیان مفاهیم آن از اهمیت خاصی برخوردار میشود. تحلیل گفتمان انتقادی، بهعنوان یکی از رویکردهایی که بافتار و زمینههای اجتماعی هردو را موردتوجه قرار میدهد، بررسی گفتمانها را در متون هنری امکانپذیر ساخته است. هدف از پژوهش حاضر معرفی گفتمان دیداری ...
بیشتر
با توسعۀ ارتباطات دیداری در عصر حاضر، نقد متون دیداری بهمنظور رمزگشایی معانی و بیان مفاهیم آن از اهمیت خاصی برخوردار میشود. تحلیل گفتمان انتقادی، بهعنوان یکی از رویکردهایی که بافتار و زمینههای اجتماعی هردو را موردتوجه قرار میدهد، بررسی گفتمانها را در متون هنری امکانپذیر ساخته است. هدف از پژوهش حاضر معرفی گفتمان دیداری یا دیدمان بهمنزلۀ روشی برای خوانش آثار دیداری است و بحث نظری آن به روششناسی دیدمان انتقادی اختصاص دارد که مدلی تلفیقی از روششناسی رُز و فرکلاف است. در بخش تحلیل مقاله، مجموعۀ آثار کمپین تبلیغاتی بانک ملت با هدف تبیین کارکرد دیدمان آن براساس مؤلفههای متنی تصاویر و زمینههای بازنمایی آن خوانده و نقد شده است. در این خوانشِ تحلیلی ساختار فناوری، پیکرهبندی تصاویر، و تأثیرات اجتماعی آثار در سه لایۀ متن، کنش گفتمانی، و کنش اجتماعی با برشمردن مصداقهای هریک موردبحث قرار گرفته است. یافتههای پژوهش در تحلیل آثار بیانگر آن است که کارکرد گفتمانی این سلسله تبلیغات برجستهکردن ارزش معنوی پول بهعنوان سرمایۀ ملی ـ فرهنگی و ترویج همدلی و میهندوستی در مخاطبان است که طی آن سفارشدهنده از نهادی اعتباری و مالی به نهادی فرهنگی تغییر هویت مییابد.