تاریخ
مهدی عزتی؛ روحاله بهرامی
چکیده
تدوین و نگارش تاریخ فرهنگی جهان اسلام ازسویی نیازمند اشراف بر نظریات و تعاریف فرهنگی، متون و منابع، و نقد و بررسی پیشینۀ مطالعاتی تاریخ فرهنگی جهان اسلام در حوزههای متعدد فرهنگی و تمدنی آن و ازسویدیگر، نیازمند یک تعریف مشخص و ارائۀ الگوی روشن در فهم مقولۀ فرهنگ است. تاریخ فرهنگی جهان اسلام، بهواسطۀ گستردگی و تنوعی که دارد، ...
بیشتر
تدوین و نگارش تاریخ فرهنگی جهان اسلام ازسویی نیازمند اشراف بر نظریات و تعاریف فرهنگی، متون و منابع، و نقد و بررسی پیشینۀ مطالعاتی تاریخ فرهنگی جهان اسلام در حوزههای متعدد فرهنگی و تمدنی آن و ازسویدیگر، نیازمند یک تعریف مشخص و ارائۀ الگوی روشن در فهم مقولۀ فرهنگ است. تاریخ فرهنگی جهان اسلام، بهواسطۀ گستردگی و تنوعی که دارد، هنوز بهطور جدی موردتوجه قرار نگرفته است. همۀ نگارشهایی که بدین مدعا برخاستهاند بهعلت فقدان چنین تعاریف و چهارچوبهای مشخصی تنها به برخی از زوایای این موضوع پرداخته و از فهم کلیت تاریخ فرهنگی بازماندهاند. این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی شکلی و محتوایی کتاب تاریخ فرهنگی جهان اسلام تألیف برومند اعظمیپور پرداخته است. بهنظر میرسد، آنچه در محتوای کتاب موردتوجه نگارنده واقع شده است تاریخ فرهنگی و فرهنگ نیست، بلکه تنها بخشی از تاریخ آموزش، ساختارهای آموزشی، و تاریخ علم در جهان اسلام در دورۀ موردنظر بوده است. درنتیجه، نگارندۀ اثر بهدلیل ارائهنکردن تعریفی روشن از مفهوم تاریخ فرهنگی به رویکرد رایج در نگارش اینگونه آثار و اتخاذ نگاه و برداشت متداول از تاریخ علوم و تمدن اسلامی اتکا دارد. بنابراین، تاریخ فرهنگی جهان اسلام به تاریخ علوم و آموزش تقلیل یافته است.