مدیریت و سیاستگذاری
امیررضا کنجکاو منفرد
چکیده
هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار، اثر توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر، است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده است. به همین منظور، ابعاد شکلی و محتوایی کتاب با رویکردی تحلیلی موردبررسی و ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار، اثر توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر، است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده است. به همین منظور، ابعاد شکلی و محتوایی کتاب با رویکردی تحلیلی موردبررسی و نقد قرارگرفته است. از منظر شکلی، ویژگیهای فنی اثر همچون طرح جلد، صحافی، صفحهآرایی، و نوع و اندازۀ قلم مطلوب و مناسب ارزیابی میشود. درعینحال، کیفیت برخی از جداول و نمودارها نامطلوب است. از نظر محتوایی، فصول کتاب از انسجام لازم برخوردارند، اما ایراداتی نیز قابلذکرند. در ترجمۀ برخی از واژگان به بازنگری نیاز است. باتوجهبه اهداف اصلی کتاب، ارائۀ مباحثی در قالب فصل جداگانه ضرورتی نداشته است. درمقابل، به برخی از مباحث همچون نحوۀ تدوین بیانیۀ مأموریت، چشمانداز، و ابزارهای کاربردی در فرایند تحلیل محیط، و تدوین استراتژی توجه نشده است. باتوجهبه نقاط قوت و ضعف کتاب، درمجموع میتوان گفت که محتوای کتاب پاسخگوی نیازهای علمی و کاربردی کشور است و دانشپژوهان، مدیران، و کارشناسان میتوانند در زمینۀ افزایش دانش مربوط به مدیریت استراتژیک از محتوای آن استفاده کنند.