مدیریت و سیاستگذاری
هادی کرمی؛ داود کیاکجوری
چکیده
چکیدهتحلیل خطمشی عمومی گرایشی جدید از مدیریت دولتی در دانشگاههای معتبر است که به مطالعۀ نقش تحلیلگران در تدوین و اجرای خطمشی عمومی و ارائۀ سبکهای مختلف تحلیل میپردازد. تحلیل خطمشی روشی برای فرمولبندی و شناخت مشکلات بهمنظور جستوجو برای راهحلهای ممکن است. بدین منظور، کتاب عباس منوریان، تحلیل ...
بیشتر
چکیدهتحلیل خطمشی عمومی گرایشی جدید از مدیریت دولتی در دانشگاههای معتبر است که به مطالعۀ نقش تحلیلگران در تدوین و اجرای خطمشی عمومی و ارائۀ سبکهای مختلف تحلیل میپردازد. تحلیل خطمشی روشی برای فرمولبندی و شناخت مشکلات بهمنظور جستوجو برای راهحلهای ممکن است. بدین منظور، کتاب عباس منوریان، تحلیل خطمشی عمومی: مفاهیم، رویکردها، مدلها، و فرایندها، از انتشارات دانشگاه تهران به سال 1396، در 272 صفحه، با شابک 6-7092-03-964-978 انتخاب شده و موردنقد قرار گرفته است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرا انتقادی ـ کاربردی است. به همین منظور، درابتدا به معرفی پدیدآورنده و توصیف شکلی و محتوایی اثر پرداخته شده و سپس در سه بعد شکل ظاهری، ساختاری، و محتوایی موردارزیابی و تحلیل واقع شده است. ارزیابی بهعملآمده نشان میدهد این کتاب، ضمن دارابودن محاسن و نقاط قوت خاص خود، به بازنگری و اصلاح در ابعاد سهگانۀ فوق، بهویژه تولید محتوای مناسبتر با تحلیل خطمشی عمومی، نیاز دارد.
مدیریت و سیاستگذاری
کریم مهری؛ سینا صمدزاده
چکیده
رسول اسکندری، تألیف کردهاند که تلاشی برای کمبود منابع در زمینۀ فرایند خطمشیگذاری بوده است. هدف مقاله بررسی تحلیلی و بیان نقاط قوت و ضعف محتوای کتاب براساس روش تحلیل محتوای کیفی است. این اثر محاسنی دارد، اما کاستیهایی نیز دارد که رفع آن میتواند بر غنای مباحث کتاب بیفزاید. نویسندگان کتاب در کاربرد اصطلاحات تخصصی و معادلسازی ...
بیشتر
رسول اسکندری، تألیف کردهاند که تلاشی برای کمبود منابع در زمینۀ فرایند خطمشیگذاری بوده است. هدف مقاله بررسی تحلیلی و بیان نقاط قوت و ضعف محتوای کتاب براساس روش تحلیل محتوای کیفی است. این اثر محاسنی دارد، اما کاستیهایی نیز دارد که رفع آن میتواند بر غنای مباحث کتاب بیفزاید. نویسندگان کتاب در کاربرد اصطلاحات تخصصی و معادلسازی واژههای خارجی، بهغیراز چند مورد، دقت لازم را داشتهاند و کتاب از لحاظ مطابقت با سرفصلهای مصوب قابلقبول است. محتوا با ارزشهای علمی سازگار است. کتاب مذکور تصویری جامع را از خطمشیگذاری عمومی در ایران فراهم نمیکند. همچنین، در آن پیشرفتهای معرفتشناختی و تولید دانش در سدههای گذشته ارائه نشده است. برخلاف عنوان خوب کتاب، خواننده نمیتواند به درک جامعی از خطمشیگذاری عمومی، درک نظاممندی از دانش کاربردی، و نظری این موضوع دست یابد. در ضمن مفهومسازی درستی از فرایند و نیز تعامل میان ساختار و فرایند صورت نگرفته است. کتاب هیچ توجهی به ماهیت تغییرپذیر فرایندهای خطمشیگذاری نکرده است.