علم اطلاعات و دانششناسی
مهدی شقاقی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله نقد تحلیلی کتاب اخلاق حرفهای در کتابداری و اطلاعرسانی تألیف قراملکی، درخشانی، و رضائی شریفآبادی (1390) از انتشارات سمت است. تلاش شده است تا با نگاهی نظری به کتاب فراتر از افق آن حرکت شود و از نقد مصادیق به نقد مفاهیم گذر شود. برای رسیدن به هدف از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. درابتدا، تلاش شده است ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله نقد تحلیلی کتاب اخلاق حرفهای در کتابداری و اطلاعرسانی تألیف قراملکی، درخشانی، و رضائی شریفآبادی (1390) از انتشارات سمت است. تلاش شده است تا با نگاهی نظری به کتاب فراتر از افق آن حرکت شود و از نقد مصادیق به نقد مفاهیم گذر شود. برای رسیدن به هدف از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. درابتدا، تلاش شده است تا با ارائة کتابشناسی تحلیلی از آثار حولوحوش این اثر جایگاه این کتاب مشخص شود. سپس، نقدی شکلی از مقدماتیترین موارد تا امور انتزاعیتر کتاب ارائه شده است. بعد، در پنج محور اصلی به نقد محتوایی کتاب پرداخته شده و درنهایت رهنمودهایی عملی برای تقویت کتاب ارائه شده است. محورهای اصلی نقد شکلی را صفحهآرایی، نمایه، و طراحی جلد کتاب تشکیل میدهند و محورهای اصلی نقد محتوایی شامل تغییر زبان نگارش از زبان نتیجهمحور به زبان حقمحور، مفهومپردازی ناهمسنگ، لزوم توجه به حقوق همۀ صاحبان حق، لزوم توجه به گروههای خاص، لزوم اتخاذ رویکردی سیاستی در ارائة پیشنهادهای اخلاقی، نیاز به تمرکز به تنگناهای اخلاقی، مشکل تغییر رویکرد در تعریف پایة کتابداری و «چیز» موردبررسی در این رشته، به مطالعۀ مدلهای اخلاقی بیشتر و تقویت منابع و مستندسازی دقیقتر نیاز میشود.
علم اطلاعات و دانششناسی
غلامرضا فدائی
چکیده
کتاب معرفتشناسی علمسنجی در 240 صفحه و با قطع وزیری در شش فصل چاپ شده است. فهرست مندرجات، شکل، و منابع دارد، ولی نمایه ندارد. در این مقاله بهنقد این کتاب پرداخته میشود و ناقد ضمن تشریح موقعیت علمسنجی بیان میکند که علمسنجی اصالتاً مرتبط با شمارش، سنجش، و نمایش است و بحث ایجاد یا نسبت معرفتشناسی به آن توجیه کافی ندارد. روش نگارش ...
بیشتر
کتاب معرفتشناسی علمسنجی در 240 صفحه و با قطع وزیری در شش فصل چاپ شده است. فهرست مندرجات، شکل، و منابع دارد، ولی نمایه ندارد. در این مقاله بهنقد این کتاب پرداخته میشود و ناقد ضمن تشریح موقعیت علمسنجی بیان میکند که علمسنجی اصالتاً مرتبط با شمارش، سنجش، و نمایش است و بحث ایجاد یا نسبت معرفتشناسی به آن توجیه کافی ندارد. روش نگارش کتاب کتابخانهای است. علمسنجی درواقع تکنیک و روشهایی درخدمت ارزیابی است که آنهم درمورد مدیریت است. بدیهی است هر انسانی و سپس سازمانهای پژوهشی و آموزشی برای تعیین درجۀ اهمیت خود، که بیارتباط با مسائل اقتصادی و مدیریتی هم نیست، سعی در گسترش علمسنجی کردهاند و شاخصهایی برای مقایسۀ تولیدات علمی در نظر گرفتهاند که برپایۀ کمیت شکل گرفته است.
علم اطلاعات و دانششناسی
مرتضی کوکبی
چکیده
کتاب پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات کتابی است گردآورده و ترجمهشده که نویسندۀ مشخصی ندارد و ترجمۀ جعفر مهراد و مریم ناصری است. اگر بپذیریم که بازیابی قلب رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی است، میتوانیم بگوییم که اگر این بازیابی با زبان طبیعی انجام شود، نتیجه برای آن سودمندتر خواهد بود. پس کتابی که دربارۀ «پردازش زبان طبیعی ...
بیشتر
کتاب پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات کتابی است گردآورده و ترجمهشده که نویسندۀ مشخصی ندارد و ترجمۀ جعفر مهراد و مریم ناصری است. اگر بپذیریم که بازیابی قلب رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی است، میتوانیم بگوییم که اگر این بازیابی با زبان طبیعی انجام شود، نتیجه برای آن سودمندتر خواهد بود. پس کتابی که دربارۀ «پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات» باشد، میتواند برای رشته و حرفه از ارزش بالایی برخوردار باشد. افزونبراین، در گرایش «بازیابی اطلاعات و دانش» دورۀ دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، از 1391 درسی تخصصی الزامی با عنوان «پردازش زبان طبیعی» ارائه شده که باتوجهبه کمبود (و شاید هم نبود) منابعی برای این درس وجود کتابی با محتوای پردازش زبان طبیعی میتواند فینفسه سودمند باشد؛ اما کتاب ایرادهایی دارد که در تحلیل و ارزیابی محتوایی اثر با تفصیل بیشتری دربارۀ آنها بحث خواهد شد. دربارۀ رعایت اصول علمی ارجاعدهی در درون متن و کتابنامه (که در پایان هر فصل آمده است) نیز در «تحلیل و ارزیابی محتوایی اثر» مطالبی ارائه خواهد شد. رابطۀ میان اصطلاحات ترجمهشده در متن، واژهنامه، و نمایه در کتاب موردنقد با استفاده از جدول بررسی خواهد شد.