نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله نقد تحلیلی کتاب اخلاق حرفهای در کتابداری و اطلاعرسانی تألیف قراملکی، درخشانی، و رضائی شریفآبادی (1390) از انتشارات سمت است. تلاش شده است تا با نگاهی نظری به کتاب فراتر از افق آن حرکت شود و از نقد مصادیق به نقد مفاهیم گذر شود. برای رسیدن به هدف از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. درابتدا، تلاش شده است تا با ارائة کتابشناسی تحلیلی از آثار حولوحوش این اثر جایگاه این کتاب مشخص شود. سپس، نقدی شکلی از مقدماتیترین موارد تا امور انتزاعیتر کتاب ارائه شده است. بعد، در پنج محور اصلی به نقد محتوایی کتاب پرداخته شده و درنهایت رهنمودهایی عملی برای تقویت کتاب ارائه شده است. محورهای اصلی نقد شکلی را صفحهآرایی، نمایه، و طراحی جلد کتاب تشکیل میدهند و محورهای اصلی نقد محتوایی شامل تغییر زبان نگارش از زبان نتیجهمحور به زبان حقمحور، مفهومپردازی ناهمسنگ، لزوم توجه به حقوق همۀ صاحبان حق، لزوم توجه به گروههای خاص، لزوم اتخاذ رویکردی سیاستی در ارائة پیشنهادهای اخلاقی، نیاز به تمرکز به تنگناهای اخلاقی، مشکل تغییر رویکرد در تعریف پایة کتابداری و «چیز» موردبررسی در این رشته، به مطالعۀ مدلهای اخلاقی بیشتر و تقویت منابع و مستندسازی دقیقتر نیاز میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
On Professional Ethics in Library and Information Science: A Critical Review
نویسنده [English]
- Mahdi Shaghaghi
Assistant Professor, Department of Knowledge & Information Science, SBU University
چکیده [English]
This article aims to contribute in a critical review of the textbook “Professional Ethics in Library and Information Science”. This book was authored in 2011 by Gharamaleki, Derakhshani, and Rezaei Sharif-Abadi and published by SAMT (The Organization on Researching and Composing University Text Books in Humanities) publications. Using the conceptual analysis method, I tried to go over from extensions to conceptions and took a theoretical perspective on professional ethics. At first, I offered an analytical bibliography about references close to this work and drew its position among them, and undertook a critique about its form, format, and formal condition. Then, the main parts of the critique include an unclear shift from consequentialism language and term toward right-based term, imbalance conceptualizations, lack of concern to rights of all players of library domain, the need to take more attention toward marginal groups, the need to take policymaking approach about ethical problems, the problem of the chaotic state of the definition of librarianship in some sections, the need to study more ethical models and references.
کلیدواژهها [English]
- Professional Ethics
- Library Ethics
- Information Ethics
- Right-Based Ethics
- Consequentialism