نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد فلسفه، دانشگاه تهران، تهران، ایران،

چکیده

گرچه تاآن‌جاکه افلاطون صورت نوشتاری گفت‌وگو را برای آثار خود برگزیده است، به‌طور کلی آثارش در جایگاه منحصربه‌فردی در تاریخ فلسفه قرار می‏گیرد، بااین‌حال محاورۀ ضیافت در میان آثار او محاوره‏ای خاص است. در ضیافت ما با هفت خطابه درباب موضوع بحث مواجهیم که در آن هر سخن‌ران باری از موضوع بحث سخن می‏گوید و موضوع را به سخن‌ران بعدی تحویل می‏دهد. بدین ترتیب، هر گفته‏ای درباب موضوع بحث، تاآن‌جاکه در میانۀ گفتۀ قبل و بعد از خود مطرح می‏شود، گفته‏ای ناتمام است و با ناتمامیت خود موضوع را همواره در میانۀ گفت‌وگو مطرح و پژوهیدنی نگه می‏دارد. ازاین‌رو، ادعای ما در مقالۀ پیشِ‌رو این است که اولاً ضیافت نه اثری در میان آثار افلاطون، بلکه طرح افلاطون از گفت‌وگوست و ثانیاً به همین میزان که ضیافت را هم‌چون طرح افلاطون از گفت‌وگو درمی‏یابیم، گفت‌وگو نه صرفاً صورت نوشتاری افلاطون، بلکه طرح او از اندیشیدن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

‘Symposium’ as Plato’s Conception of Dialogue as Form of Wisdom

نویسنده [English]

  • Samira Rezaee

Master of Philosophy, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

While Plato chooses dialogue as the form of his philosophical works, and due to this, his works are distinct in the history of philosophy, ‘The Symposium’ is a different one in Plato’s works. This dialogue presents seven interrelated speeches on the nature of love, with each speaker contributing to the discussion and passing the topic to the next. Consequently, as the preceding and subsequent contributions constitute every utterance in the ‘The Symposium’, each utterance emerges as inherently incomplete, which invites a continuous investigation of the subject throughout the dialogue. Our primary claim in this article is twofold: first, that ‘The Symposium’ should not be considered merely as one of Plato’s dialogues but as a pattern of dialogue itself, and second, that this recognition prompts us to reconsider dialogue not only as Plato’s chosen literary form but also as a pattern of his philosophical thinking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dialogue
  • Subject
  • Whatness
  • Limit
  • Completeness
  • Incompleteness
ارسطو (1402)، ارگانون، ترجمۀ میرشمس‏الدین ادیب سلطانی، تهران: نگاه.
اشتراوس، لئو (1396)، ضیافت به‏نزد لئو اشتراوس، ترجمۀ ایرج آذرفزا، تهران: علمی و فرهنگی.
اصفهانی، غلامرضا (1399)، ادبیات نزد افلاطون، تهران: فاطمی.
افلاطون (1385)، دوره‌آثار، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
سوفوکلس (1397)، افسانه‏های تبای، ترجمۀ شاهرخ مسکوب، تهران: خوارزمی.
یگر، ورنر (1393)، پایدیا، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
 
Gadamer, H. G. (1980), Dialogue and Dialectic, trans. P. Smith, New Haven: Yale University Press.
Plato (1986), Plato Symposium, trans. S. Benardete, Chicago: Uninversity of Chicago Press.
Plato (1997), Plato Complete Works, J. M. Cooper (ed.), Cambridge: Hacket Company.
Schleiermacher, F. (2007), Introduction to the Dialogues of Plato, trans.W. Dobson, ‎London: Scholar’s Choice.