نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار تاریخ ایران اسلامی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

2 عضو هیات علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران، ایران،

3 پژوهشگر تاریخ ایران اسلامی،عضو گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

10.30465/crtls.2025.48330.2831

چکیده

بررسی فاصله جهان عرب و غرب ، شناسایی عوامل انحطاط و یافتن راه های خروج از آن،از مهم ترین دغدغه های متفکران عرب است. جابری،متفکر برجسته دهه های هشتاد و نود قرن بیستم، پس از نگارش کتاب الخطاب العربی المعاصر (گفتمان معاصر عربی) ، به نقد عقل عربی پرداخت؛موضوعی بحث برانگیز در جهان عرب. این متن با خلاصه ای از پروژه جابری به تحلیل نقدهای اندیشمندان عرب درباره دیدگاه او در مورد تشیع و عرفان در تاریخ و فرهنگ اسلامی می پردازد. نقدها بر اساس محتوا،فرم و داده های پروژه جابری بررسی شده اند. پرسش اصلی این مقاله به موقعیت جابری در میان متفکران جهان عرب با توجه به رویکردهای کلامی است. در این راستا،به برخی از نقدها اشاره کرده و در باره آن ها به داوری خواهیم پرداخت.روش مطالعه ما تحلیلی-توصیفی است و نقدها را در سه سطح دسته بندی می کنیم:نخست،نقد نگرشی-روشی؛دوم،نقد داده های تاریخی؛و سوم،نقد ساختاری.
کلیدواژه‌ها: نقد عقل عربی، مغرب عربی، مشرق عربی، غلاة ،
بررسی فاصله جهان عرب و غرب ، شناسایی عوامل انحطاط و یافتن راه های خروج از آن،از مهم ترین دغدغه های متفکران عرب است. جابری،متفکر برجسته دهه های هشتاد و نود قرن بیستم، پس از نگارش کتاب الخطاب العربی المعاصر (گفتمان معاصر عربی) ، به نقد عقل عربی پرداخت؛موضوعی بحث برانگیز در جهان عرب. این متن با خلاصه ای از پروژه جابری به تحلیل نقدهای اندیشمندان عرب درباره دیدگاه او در مورد تشیع و عرفان در تاریخ و فرهنگ اسلامی می پردازد. نقدها بر اساس محتوا،فرم و داده های پروژه جابری بررسی شده اند. پرسش اصلی این مقاله به موقعیت جابری در میان متفکران جهان عرب با توجه به رویکردهای کلامی است. در این راستا،به برخی از نقدها اشاره کرده و در باره آن ها به داوری خواهیم پرداخت.روش مطالعه ما تحلیلی-توصیفی است و نقدها را در سه سطح دسته بندی می کنیم:نخست،نقد نگرشی-روشی؛دوم،نقد داده های تاریخی؛و سوم،نقد ساختاری.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Criticism of Jabri's approach and method in explaining the Arab intellect from the point of view of critics of the Arab world

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Rahim Rabbanizadeh 1
  • Mohsen Daryabeigi 2
  • Lotfollah Lotfi 3

1 Assistant Professor of Islamic Iranian History, Faculty Member at the Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

2 Member of the Secretariat of the Supreme Council of the Cultural Revolution, Tehran, Iran

3 Researcher in the History of Islamic Iran, Member of the Department of Education and Humanities, Amirkabir University of Technology

چکیده [English]

Al-Jabari, one of the prominent thinkers of the 80s and 90s of the 20th centuries, made the knowledge of tradition and how to reproduce it in the new world the center of his thought. After authoring the book Al-Khattab al-Arabi al-Mudhamdin (Contemporary Arabic Discourse), he focused his research by explaining a method to criticize the Arabic intellect, which became the most controversial issues in the Arab world. In addition to giving a brief description of Mohammad Abid Jabri's project and the framework of his thinking about Shia and mysticism in Islamic history and culture, this article deals with the formulation of Arab thinkers' criticisms. The categorization of this critical view has been done based on the content, form and data of Jabri, which is remarkable for the inclusion of discussion and attention to his status in the Arab world. The main question of this article is the position of Mohammad Abed Al-Jabri among the thinkers of the Arab world. While expressing some of these criticisms, we will judge them. A purely structural view without considering the capacity of the Arab East to get out of the cultural situation of the new world while being influenced by Orientalists is one of the main problems of Jabri's project.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Criticism of Arabic intellect
  • Arab Maghreb
  • Arab East
  • Cereals
  • Shiism
  • Ibn Sina
  • Iranians
آل مهدی ،سید محمد (1402ش)ترجمه گفت و گوهایی در نقد پروژه جابری ،نشر اختران
آل بویه ، علیرضا (1395)"بررسی و نقد دیدگاه دکتر عابد الجابری در باره خاستگاه تشیع " ،فصلنامه پژوهشی تحقیقات کلامی ، دوره 4 شماره 12 ، شماره پیاپی 12
ابراهیم دینانی،غلامحسین(1377)،ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام،ج2،تهران:طرح نو
اسلامی نسب ، علی (1398)"تباهی اخلاقی عربی به وسیله میراٍث صوفیانه و پیوند تصوف و تشیع ( بررسی و نقد ادعاهای محمد عابد الجابری )" ،پژوهشنامه امامیه ، دوره5 ، شماره9
الدغیر،نورالدین(1423ه)،دراسه نقدیه فی الفکرالعربی المعاصر(الجابری نموذجا)،المنهاج شتاء،العدد28
الادریسی ،حسین (2010)،محمد عابد الجابری و مشروع نقدالعقل العربی ،بیروت ،مرکز الحضاره لتنمیه الفکر
الشیبی، کامل مصطفی(1408)،فالصله بین التشیع و التصوف،بیروت:دار الاندلس
الهاشمی،کامل(1416)،دراسات نقدیه فی الفکر العربی المعاصر،بیروت:موسسه ام القری للتحقیق و النشر
الاسلامی
ارکون،محمد(1998)،تاریخیة الفکرالعربی الاسلامی،هاشم صالح،بیروت:مرکز الانماء القومی
استادی،رضا(1386)،برای بیانات رجالیون:کشکول برای منبر،قم:نشر برگزیده
برتولد،اشپولر(1364)،تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی،ج1،ترجمه جواد فلاطوری،تهران:علمی و فرهنگی
بی نادر،نایله(2008)،التراث و المنهج بین ارکون و الجابری،بیروت:الشبکه العربیه للابحاث و النشر
تیزینی،طیب(1996)،من الاستشراق العربی الی الاستغراب المغربی:بحث فی القراء الجابریه للفکر العربی و فی آفاقها التاریخیه،دمشق:دار المجد
جمعی از نویسندگان (2005)،التراث و النهضه قراءات فی اعمال محمد عابد الجابری،بیروت:نشر مرکز دراسات الوحده العربیه
حرب ،علی (1994)،نقدالنص،بیروت،المرکز الثقافی العربی
حنفی،حسن و عابد جابری(1990)،حوار المشرق و المغرب:نحو اعاده بناء الفکر العربی،بیروت:الموسسه للدراسات و النشر
حنفی،حسن(2010)،«مشروح محمد عابد الجابری»،مجله الکلمه،عدد 39.
حیدری، السیدکمال(1387)،العرفان الشیعی:روی فی مرتکزاته النظریه و مسالکه العلمیه،قم:دار فراقد
داوری اردکانی،رضا(2536)،مقام فلسفه در دوره اسلامی ایران،تهران:وزارت فرهنگ و هنر
دریابیگی ،محسن ،(1393)،فصلنامه علمی پژوهشی شیعه شناسی،نقدی بر اندیشه جابری درباره شیعه،ش48
روشن ، امیر (1395) " محمد عابدالجابری ، چرایی انحطاط جهان عرب مسلمانان و راه هایی از آن" ،حکمت و فلسفه ،سال دوازدهم زمستان  شماره 3 ( پیایی 48 )
زکی میلاد،(1432)، هنری کوربن و منهج دراسه تاریخ الفلسفه الاسلامیه ،تهران: مجله ثقافتنا، ، ش82
زیوریار ، فرهاد (1402)،"تحلیلی بر هویت سازی عرب در جهان اسلام نقدی بر روش شناسی عابد الجابری" پژوهش های سیاسی جهان  دوره 13 شماره 1
صافی،لوی(1382)،وحی و خیزش تمدنی(پگاه حوزه:نهم اسفند،ش 123)
صالحی نجف آبادی،نعمت اله(1385)،غلو،تهران:کویر
طباطبایی، محمدحسین(1361)،ظهور شیعه،تهران:انتشارات فقیه
طرابیشی،جورج(1998)،اشکالیات العقل العربی،بیروت:دار الساقی
طوسی،محمدبن حسن(1348)،اختیار معرفه الرجال(رجال کشی)،مشهد:دانشگاه مشهد
عابدالجابری ،محمد (1387)،ما و میراث فلسفی مان،ترجمه سید محمد آل مهدی،ج اول،تهران،نشر ثالث
---------------(1985)،الخطاب العربی المعاصر،بیروت : مرکزالدراسات الوحده العربیه عابد
ـــــــــــــــــــ (1389)،نقد عقل عربی(تکوین عقل عربی)،ترجمه سید محمد آل مهدی،تهران:نسل آفتاب
ـــــــــــــــــــــ (1991)،التراث و الحداثة،بیروت:المرکز الثقافی العربی
ـــــــــــــــــــ (1996)،نظریة العقل،بیروت:دار الساقی
ـــــــــــــــــــــ (1998)،تکوین العقل العربی،بیروت:مرکز الدراسات الوحدة العربیه
ـــــــــــــــــــــ (2000)،بنیة العقل العربی،بیروت:مرکز الدراسات الوحدة العربیة
--------------(1381)،«نگاهی انتقادی به محمد عابد جابری»،ترجمه احمد موسی،تلخیص و ویرایش سید حسین حسینی،کتاب ماده دین،شماره 59 و 58
-------------------(1993)،نحن و التراث،الطبعه السادسه،بیروت:المرکز الثقافی العربی
--------------(1994)،تجدید المنهج فی التقویم التراث،بیروت:المرکز الثقافی العربی
------------(1997)،نقد العقل العربی فی المیزان:دراسه معرفیه تعنی بنقد مطارحات مشروع(نقد العقل العربی)للمفکر المغربی محمد عابد الجابری،بیروت:موسسه الانتشارالعربی
--------------------(2002)،وحده العقل العربی،بیروت:دار الساقی
--------------------(2004)،العقل مستقیل فی الاسلام،بیروت:دار الساقی
عبدالرحمن،طه(1381)،«ما و میراث نقدی بر جابری»،ترجمه و تلخیص و تدوین ابراهیم طیبی،کتاب ماه دین،شماره 59 و58
عثمانی،محمد(1383)،مقایسه تطبیقی عقل سیاسی میان عبدالکریم سروش و محمدعابد الجابری،قم:پایان نامه دانشگاه مفید
علمی نوری ، سید محمد (1398)"نقد شاخص های ارتباط میان تشیع و تصوف از دیدگاه محمد عابد الجابری" ، شیعه پژوهی ، دوره 6 ، شماره 17
غضیب،هشام(1993)،هل هناک عقل عربی؟قراء نقدیه لمشروع محمد عابد الجابری،بیروت:الموسسه العربیه للدراسات و النشر
کربن،هانری (1358)تاریخ فلسفه اسلامی ،ترجمه اسدالله مبشری،تهران،امیرکبیر
لوری،پییر(1388)،کیمیا و عرفان در سرزمین اسلام،مترجمان:زینب پودینه آقایی،رضا کوهکن،تهران:طهوری
محمد،یحیی(1381)،«دفاع از عقل شیعی»،ترجمه و تدوین هاشم حسینی،کتاب ماه دین،شماره 59 و 58
محمدالنمر،احمد(2005)،الفکر الامامی فی نقد الجابری،بیروت:موسسه ام القری للتحقیق و النشر
مدرس طباطبایی،حسین(1386)،مکتب در فرایند تکامل،ج1،ترجمه هاشم ایزدپناه،تهران:کویر
مستوفی،حمدالله(1362)،نزهه القلوب،به کوشش محمد دبیر سیاقی،تهران:طهوری
مقدسی،مطهر بن طاهر(1361)،احسن التقاسیم فی المعرفه الاقالیم،ج2،ترجمه علی نقی وزیری،تهران:شرکت مولفان و مترجمان ایران
مجیدی ، حسن (1393)"نقد سنت و تجدد و نسبت آن با اندیشه سیاسی محمد عابد الجابری" سیاست،دوره 44،شماره 3،شماره پیاپی 3
مهدوی راد ، محمد علی (1397)"رویکرد کلامی محمد عابد الجابری در نقد تراث شیعی "، اندیشه نوین دینی ، دوره 14 شماره 53
میرزا زاده ، فرامرز ، (1396 )"تاریخ گرایی و ساختارگرایی در اندیشه محمد عابد جابری : بررسی و نقد " سیاست ، دوره 47 شماره 1
میری،سید محسن(1389)،تحلیل و بررسی عقل عربی از منظر محمد عابد الجابری»،فصلنامه اسراء،سال دوم،شماره دوم،پیاپی چهارم
نظری ، داریوش (1400)"بررسی مؤلفه های تمدن ساز در تاریخ اسلام از نظر محمد عابد جابری" ،علم و تمدن در اسلام ، سال سوم زمستان 1400 شماره 10
وصفی،محمدرضا(1387)،نومعتزلیان،ج اول،تهران:نشر نگاه معاصر
هانی،ادریس(1998)،محنه التراث الاخر:النزعات العقلانیه فی الموروث الامامی،بیروت:الغدیر
یاسین،السید(1996)،الکونیه و الاصولیه:نقد العقل التقلیدی،القاهره:نشر المکتبه الاکادیمیه
یحیی بوذری نژاد ، حمید ریحانی (1400)"بررسی و نقد رویکرد انتقادی محمد عابد الجابری بر عقلانیت عربی اسلامی " ،اندیشه نوین دینی ، دوره 17 ، شماره 67