نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار عرفان، عضو هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره، قم، ایران

10.30465/crtls.2025.49689.2857

چکیده

در دوران مدرن بعد از تضعیف عقلانیت نظری، تجربه دینی مرکز توجه بسیاری از فیلسوفان دین قرار گرفت. از جمله مباحثی که این فیلسوفان به آن علاقه وافری نشان دادند بحث از  ماهیت تجربه دینی و اعتبار یا حجیت آن است. از باب مثال، شلایرماخر و اتو تجربه دینی را از مقوله احساسِ همراه با آگاهی دانستند و آلستون و سوین‎برن با بیان تشابه آن با تجربه حسی سعی در اعتباربخشی به آن داشتند. کتاب عناصر بنیادین فلسفه دین: تجربه دینی بعد از مروری اجمالی بر برخی دیدگاه‎ها در زمینه ماهیت تجربه دینی و تبیین رویکرد ادراکی در جهت اثبات اعتبار تجارب دینی و چالش‎های پیش روی آن، برآن است که مباحثی این چنین درباره تجربه دینی، مبتنی بر رویکردی معرفت‌محور در فلسفه دین است؛ رویکردی که با ایجاد محدودیت‎هایی در تعریف تجربه دینی و انحصار آن در تجاربی خاص، صرفا به دنبال کشف تطابق این تجارب با واقع می‌باشد. اما نویسنده لازم می‌بیند این رویکرد معرفت‎محور با رویکردی فهم‎محور تکمیل گردد؛ رویکرد فهم‌محور، گسترش فهم انسان دیندار را دارای جایگاه بسی مهم‌تر از کشف مطابقت با واقع می‎داند و بر آن است که فلسفه دین لازم است در جهت رشد فاعل شناسا و گسترش فهم او جهت داده شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review of the Book "Elements in the Philosophy of Religion: Religious Experience

نویسنده [English]

  • Alireza Kermani

Associate Professor of Mysticism, Faculty Member of Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom, Iran

چکیده [English]

In the modern era, after the weakening of theoretical rationality, religious experience became the center of attention of many philosophers of religion. Among the topics that these philosophers showed great interest in is the nature of religious experience and its validity. For example, Schleiermacher and Otto considered religious experience to be a feeling associated with consciousness, and Alston and Swinburne tried to validate it by expressing its similarity with sensory experience. The book "Elements of the Philosophy of Religion: Religious Experience", after a brief overview of some views on the nature of religious experience and explaining the perceptual approach to prove the validity of religious experiences and the challenges facing them, is based on the fact that such discussions about religious experience are based on a knowledge-centered approach in the philosophy of religion; An approach that, by creating limitations in the definition of religious experience and its exclusivity in certain experiences, only seeks to discover the correspondence of these experiences with reality. But the author considers it necessary to complement this knowledge-centered approach with an understanding- centered approach. The understanding-centered approach considers the development of religious man's understanding to be much more important than the discovery of correspondence with reality, and it is based on the philosophy of religion that it is necessary to be oriented towards the development of the subject and the expansion of his understanding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Experience
  • Philosophy of Religion
  • Mystical Experience
  • Knowledge
  • Faith
استیس، ولتر، (1379)، عرفان و فلسفه، مترجم: بهاء الدین خرمشاهی، چاپ پنجم،  تهران: سروش.
اسماعیلی، مسعود، (1396)، ‌ماهیت معرفت عرفانی،‌ چاپ اول، قم: ‌پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
جوادی آملی، عبد الله، (1389)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم: اسراء.
جونز، ریچارد، (1400)،‌ فلسفه عرفان،‌ مترجم: علیرضا کرمانی، چاپ اول، چاپ نهم، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم، (1366)، تفسیر القرآن الکریم، قم: انتشارات بیدار.
فیض کاشانى‏، (1418)، علم الیقین فی أصول الدین‏،‌ قم: انتشارات بیدار.
قونوی، صدر الدین، (1381)، إعجاز البیان فى تفسیر أم القرآن‏، مصحح: سید جلال الدین آشتیانى‏، قم:‌ دفتر تبلیغات اسلامی.
Alston, William P, (1991), Perceiving God: The Epistomology of Religious Experience. Ithaca, N.Y.: Cornel University Press.
Griffioen, Amber L, (2121), Elements in the Philosophy of Religion: Religious Experience, London: Cambridge University Press.