نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات ژاپنی دانشگاه تهران

چکیده

هدف از نگارش این مقاله، معرفی و بررسی کتاب دوجلدی آموزش مقدماتی زبان ژاپنی زیرعنوان «ژاپنی برای همه، سطح مقدماتی» است که بعد از نزدیک 15 سال در سال 2012 میلادی با رفع اشکالات نسخه قبل و تغییراتی در محتوا تجدید چاپ شده است. درحال­حاضر نسخه زبان خارجی این اثر به دوازده زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، ایتالیایی، پرتقالی، روسی، آلمانی، چینی، کره­ای، تایلندی، اندونزیایی، ویتنامی در دسترس است و در بیشتر مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی آموزش زبان ژاپنی درسراسر جهان و ازجمله گروه زبان و ادبیات ژاپنی دانشگاه تهران در مرحله مقدماتی به­عنوان منبعی قابل اتکا و کارآمد مورد استفاده است. ویژگی­هایی ازجمله رفع اشکالات نسخه قبل، تهیه و تدوین کتاب به­وسیله کار گروهی و درنظر گرفتن کتاب­های کمکی متعدد برای پوشش دادن چهار توانایی زبانی گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن باعث شده است که نسخه جدید کتاب حاضر از بهترین کتاب­های آموزش زبان ژاپنی در دنیا محسوب شود. اماهنوز هم هرچند اندک،ایراداتی بر این کتاب وارد است. مقاله حاضر می‌کوشد به ویژگی­ها، نقاط قوت و ضعف این اثر بپردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Review of Primary Education of Japanese Language Textbook “Minna no Nihongo” (Second Edition) Published by3A Corporation

نویسنده [English]

  • Sohrab Azarparand

Assistant Professor of Japanese Language and Literature, University of Tehran

چکیده [English]

The present study is an attempt to introduce and review primary education of Japanese language textbook “Minna no Nihongo” that was republished after almost15 years in 2012 by 3A corporation with some changes in content and revision of previous edition. At the present time, foreign language version of this work is prepared in English, French, Spanish, Italian, Portuguese, Russian, German, Chinese, Korean, Thai, Indonesian, and Vietnamese languages and is used very widely in universities and language education centers around the world included department of Japanese language and literature in university of Tehran. As a matter of fact, characteristics such as drawing up by group work, revision of previous edition, and drawing up of various supplementary books for covering four skills of language are the main factors that this work is one of the essential textbooks in the world. However, there are still some weak points for this work. The present article attempts to examine the characteristics, strong points and weak points of the work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Textbook
  • Minna no Nihongo
  • Japanese for All
  • Primary Level
  • Supplementary Books
  • Four Skills of Language
تاناکا، یونه و دیگران (2012). کتاب آموزشی دوجلدی ژاپنی برای همه، سطح مقدماتی، توکیو: انتشارات سوری ئه نتّو وآکو. مجموع صفحات دو جلد 608 صفحه.
ARC Academy (eds.) (2012). Kanji master, Vols. 1,2,3, Tokyo: Sansyusha.
Association for Japanese-Language Teaching (1998).Japanese for Young People,    Kodansha International Ltd. 
Atashi Golestan, Maryam(2012). “Iran ni okeru nihongo kyouiku: Tehran daigaku wo chushinni” (Japanese education in Iran: mainly about Japanese education in      university of Tehran). Tokyo University of Foreign Languages (TUFS). Corpus- based Linguistics and Language Education, 8: 1-14.
Kaigai gijyutsusha kenshu kyoukai (eds.) (1973). Shin Nihongo Kiso (The New Basic  Japanese), 3A corporation.
Kimura, Muneo (1991). Kouza Nihongo to Nihongo Kyouiku (Japanese Open Lectures and Japanese Education), Vol.15, Tokyo: Meijishoin.
Neustupn´y, J.V. (1995). Atarashii Nihongo Kyouiku no Tameni (For New Japanese Education), Tokyo: Taishukan shoten.
Sakano, Nagari (eds.) (1999).Shokyu Nihongo-Genki (Primary Japanese-Genki), Tokyo: Japan Times Publisher.
Seki, Masaaki (1997). Nihongo Kyouikushi Kenkyu Jyosetsu (An Intoduction to Japanese Education Researches), 3A corporation.
Takamizawa, takeshi (1997).Shin Hajimete no Nihongo Kyouiku-1)(The first Japanese        Education), Tokyo: Asku, pp.275-77.
Tanaka, Yone (eds.) (2012).Minna no Nihongo shokyu, Vols. 2, Tokyo: 3A  Corporation.     
Textbook Ad hoc for Japanese Language Education (2007). Manabou Nihongo (Letʼs Learn Japanese), Vols. 1,2, Tokyo: Senmon Kyouiku Publishing.