نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات آلمانی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

درسنامه آموزش زبان­ های خارجی شامل 140 مقاله از مدرسان و پژوهشگران دانشگاه ­های جهان در رشته آموزش زبان­ های خارجی است. در این اثر، جدیدترین موضوعات و مباحث مربوط به رشته آموزش زبان خارجی، به ویژه در حوزه آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانی ­زبان­ ها، تا سال انتشار کتاب (2007) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. کتاب حاضر که موضوعات بسیار متنوعی را در برمی ­گیرد، می ­تواند در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته­ های زبان و ادبیات آلمانی و آموزش زبان آلمانی در دانشگاه­ های ایران مورد استفاده استادان و دانشجویان این رشته قرار گیرد. با این حال نکاتی درباره جنبه ­های ظاهری، ساختاری و محتوایی این اثر قابل ذکر است. در نقد و بررسی حاضر سعی بر آن است تا نکات قوت و ضعف این کتاب به مخاطبان نشان داده شود. نتایج این پژوهش می­ تواند مدرسان رشته آموزش زبان آلمانی در ایران را با ابعاد و موضوعات جدید در روش تدریس زبان آلمانی آشنا کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Review and Critique of "Foreign Language Teaching" Textbook

نویسنده [English]

  • Kaveh Bahrami

Assistant Professor of German Language and Literature, Shahid Beheshti University

چکیده [English]

The Foreign Language Teaching textbook contains 140 articles by lecturers and researchers from universities around the world in foreign language teaching. In this work, the latest topics and subjects related to the field of foreign language teaching, especially in the area of ​​teaching German to non-German speakers, are reviewed and evaluated until the year of publication (2007). This book, which covers a wide variety of topics, can be used at postgraduate level by professors and students in the field of German language and literature and German language teaching at Iranian universities. However, it is worth noting the physical, structural and content aspects of this work. This review attempts to show the audience the strengths and weaknesses of this book. The results of this study can familiarize teachers of German language teaching in Iran with new aspects and topics in teaching German.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Language Teaching
  • German Language
  • Foreign Language Learning
  • Research Method
بهرامی، کاوه (1392). «نقش عوامل بیولوژیک و عامل انگیزه در یادگیری زبان خارجی»، نقد زبان و ادبیات خارجی، دوره هفتم، شماره 11.
Bausch, K.-R. / Christ, H. / Königs, F.G. / Krumm, H.-J. (Hrsg.) (1995). Erwerb und Vermittlung von Wortschatz im Fremdsprachenunterricht. Arbeitspapiere der 15. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts, Tübingen.
Bausch, K.-R. / Christ, H. / Krumm, H.-J. (Hrsg.) (1990). Die Ausbildung von Fremdsprachenlehrern: Gegenstand der Forschung. Arbeitspapiere der 10. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts, Bochum.
Bausch, K.-R. / Christ, H. / Krumm, H.-J. (Hrsg.) (2007). Handbuch Fremdsprachenunterricht, 5., unveränd. Auflage, Tübingen und Basel: Francke (UTB).
Bausch, K.-R. / Königs, F. G. / Krumm, H.-J. (Hrsg.) (2004). Mehrsprachigkeit im Fokus. Arbeitspapiere der 24. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts, Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Edmondson, W. / House, J. (2000). Einführung in die Sprachlehrforschung, Tübingen/Basel: A. Francke Verlag.
Krumm, Hans-Jürgen / Fandrych, Christian / Hufeisen, Britta / Riemer, Claudia (Hrsg.) (2010). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch, 2. und vollständig überarbeitete und neu zusammengestellte Auflage, Berlin/New York: de Gruyter.
Riemer, Claudia (2002). »Wie lernt man Sprachen?«. Neue Sprachen lehren und lernen. Fremdsprachenunterricht in der Weiterbildung (Reihe: Perspektive Praxis). Quetz, Jürgen & von der Handt, Gerhard (Hrsg.). Bielefeld: wbv-Verlag, 49–83.
Riemer, Claudia (2006). »Individuelle Unterschiede beim Fremdsprachenlernen: Der Lerner als „Einzelgänger“. Konsequenzen für die Theorie und Empirie des Lehrens und Lernens von Fremdsprachen«. Vom Lehren und Lernen fremder Sprachen. Eine vorläufige Bestandaufnahme. Scherfer, P.; Wolff, D. (eds). Frankfurt a.M.: Peter Lang, 223-244.
Roelcke, Thorsten (1997). Sprachtypologie des Deutschen: historische, regionale und funktionale Variation. Berlin [u.a.]: de Gruyter.