نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز
چکیده
مطالعات برنامهریزی درسی در آموزش زبان عربی در ایران، برخلاف کشورهای عربی، بسیار اندک و انگشت شمار است. کتاب المرجع فی مناهج تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخری از مهمترین کتابهای این حوزه در کشورهای عربی است؛ در این پژوهش به نقد و بررسی این کتاب پرداخته میشود. روش پژوهش به این صورت است که تلاش خواهد شد نقاط قوّت و ضعف شکلی و محتوایی اثر تبیین شود. در بررسی محتوایی، مباحث مطرحشده در کتاب با کتابهای برنامهریزی درسی به ویژه در زبان انگلیسی مقایسه میشود.نتایج پژوهش نشان میدهد که دیدگاه نویسندگان در این کتاب دیدگاهی فرهنگی است و درواقع نویسندگان توانستهاند از طریق بومیسازی نظریات و رویکردهای غربی در برنامۀ درسی، آنها را در چارچوبی اسلامی ــ عربی برای آموزش زبان عربی به غیرعرب زبانها ارائه دهند. از جمله نارساییهای محتوایی این اثر فقدان بحث و بررسی عنصر مهم «نیازسنجی» در برنامۀ درسی و نپرداختن به مباحث مهمی مثل روشهای تربیت معلمان و ارزیابی و ارتقای عملکرد آنان است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Criticism of Curriculum Studies of Teaching Arabic Language to Non-Arabic Speakers (A Case Study: “The Reference in Teaching Arabic to the Speakers of Other Languages
نویسنده [English]
- Danesh Mohammadi
چکیده [English]
Curriculum planning in Teaching Arabic Language in Iran is very rare in comparison to it in Arabic countries. The book titled: “The Reference in Teaching Arabic to the Speakers of Other Languages” is one of the most important books in this field in the Arab World. In this article, it is tried to study and criticize this book. So, the strong and weak points of this work will be explained through content analysis, and the discussed issues of the book will be compared with the English books in curriculum planning. The results of the research indicate that the approach of the authors of the book is cultural. In fact, they could provide the Islamic-Arabic framework for teaching Arabic Language to the speakers of other languages through localizing the Western theories and methods of curriculum planning. One of disadvantages of this book, according to its content analysis, is the lack of discussing and studying the main component of “Need Assessment” in the curriculum planning, and the lack of some essential issues such as the methods of teacher training, evaluation, and the improvement of their performance.
کلیدواژهها [English]
- Education
- Curriculum Planning
- Cultural Approach
- Arabic Language
- Non-Arabic Speakers