نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
جستار حاضر با هدف نقد و شناسایی موارد قوّت و ضعف معیارهای شکلی و محتوایی کتاب تعلیم اللغة العربیة لغیر الناطقین بها؛ النظریة و التطبیق، اثر مؤلفان علی احمد مدکور و ایمان احمد هریدی، انجام شده است. بههمینمنظور، پس از معرفی شاخصهای استاندارد نگارش کتاب آموزشی، میزان بهرهمندی کتاب مذکور از آن شاخصها با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی شد. برخی یافتههای پژوهش نشان داد کتاب حاضر 0/59 از شاخصهای استانداردِ کلی را کاملاً ندارد؛ 0/35 را کامل دارد و 0/06 را ناقص دارد. همچنین، در بخش مربوط به عنوان مشخص شد عنوان کتاب مذکور دربردارندۀ مسائل نظری و کاربردی آموزش زبان عربی برای غیرعربزبانهاست. در بخش مقدمه مشخص شد کتاب مذکور شاخصهایی همچون ضرورت تألیف کتاب و پیشینهای از تألیفات مشابه را ارائه نکرده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critical Content Analysis Review of the Book “Talim Alloghatol Arabiya Lennateghina Begheyreha
نویسنده [English]
- Sajad Esmaili
PhD in Arabic Language and Literature, Tarbiat Modarres University
چکیده [English]
The present study tries to evaluate and pinpoint the structural and content weaknesses and strengths of the book, entitled (Talim Alloghatol Arabiya Lennateghina Begheyreha), authored by Ali Ahmad Madkoor and Iman Ahmad Haridi. To do so, first, the standard criteria for writing an educational book are introduced, then the extent to which this book has benefited from those criteria is evaluated using the content analysis approach. Some results of the study show that the book does not satisfy 59 main criteria, satisfies 39 and meets only 6 criteria partially. Besides, the topic of the book reveals that it contains both theoretical and practical issues related to teaching Arabic language to non-Arab language learners. The analysis of the introduction part indicatrs that the book does not clarify the significance of the book nor does it review the similar books in the area of the topic.
کلیدواژهها [English]
- Arabic language teaching
- Content analysis
- Talim Alloghatol Arabiya Lennateghina
- Begheyreha