نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشان
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
چکیده
کتاب تاریخ آداب اللغة العربیة فی العصر الحدیث، اثر نادر نظامتهرانی، دربارۀ تاریخ ادب معاصر عرب نوشته شده است. در این کتاب نویسنده کوشیده، تا با بررسی رویدادها و جریانهای ادبی معاصر و آوردن سطوری چند دربارۀ شاعران این عصر، شمایی کلی از حیات ادبی عرب در این دوره به مخاطب ارائه دهد. بررسی و مطالعۀ این کتاب نشان از آن دارد که این اثر نیز، چون دیگر آثار قلمی، خالی از نقص نیست و کاستیهایی دارد که در چاپهای بعدی باید به آن توجه شود. نگارندگان در این مقاله میکوشند، با بررسی دقیق این اثر در رویکردی بیطرفانه و با رعایت اصول منطقی نقد علمی، میزان پایبندی نویسندۀ آن را به معیارهای علمی نگارش کتاب و استفاده از ابزارهای آن برای تحقق اهداف آموزشی بررسی کنند و، ضمن ارزیابی این کتاب بهعنوان منبعی درسی براساس معیارهای منابع درسی، میزان برخورداری آن را از ویژگیهای اثری فنی و تخصصی مشخص کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critique of the Book the History of Arabic Literature in Hadith Era
نویسندگان [English]
- Mohsen Seifi 1
- Bahare Samadi 2
1 Assistant professor of Arabic language and literature, Kashan University
2 PhD student of Arabic language and literature, Kashan University
چکیده [English]
The book “the History of Arabic Literature in Hadith Era” written by Nader Nizam Tehrani is about the history of Arab contemporary literature. In this book, by considering contemporary literary events and movements and also pointing to the poets of the era, the author tries to present an overall picture of Arab literary life. The study of the book shows that like other written works, this book cannot be considered the best of its kind and has some deficiencies which should be resolved in the next editions. In this article, by considering different dimensions of the work, taking an impartial approach and applying logical principles necessary for a scientific critique, the author tries to see to what extent the original writer (of the book) had adhered to the scientific standards of writing, and how he has used them to realize pedagogical goals. Furthermore, by evaluating the book as a pedagogical resource, the author of the article will determine to what extent it holds the features of a technical and specialized work.
کلیدواژهها [English]
- the history of Arabic literature in Hadith Era
- Content analysis
- structural analysis
- formal analysis