نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
2 استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
3 استاد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
4 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه ارومیه
چکیده
هدف از این تحقیق ارزیابی و رتبهبندی دانشگاههای شهر تهران با تأکید بر جایگاه این دانشگاهها در نظامهای مطرح رتبهبندی است. پژوهش حاضر ازنظر هدفْ کاربردی، ازنظر ماهیتْ توصیفی ـ تحلیلی، و ازنظر روش جمعآوری اطلاعاتْ میدانی و کتابخانهای است که برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده و آلفای کرونباخ آن951/0 است. جامعة آماری دانشجویان دانشگاههای شهر تهران است که تعداد 383 نفر از آنها بهروش طبقهای نسبتی بهمنزلة نمونه انتخاب شدند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و برای رتبهبندی دانشگاهها از نرمافزار TOPSIS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین دانشگاههای شهر تهران ازنظر برخورداری از شاخصهای غیرشناختی تفاوت وجود دارد. هرکدام از روشهای رتبهبندی شاخصهای متفاوتی را بهکار میبرند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان میدهد که در شاخصهای تلفیقی دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، و تربیت مدرس، ازنظر برخورداری از شاخصهای اندازهگیریشده، بهترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار دارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluation and Ranking of Universities in Tehran with the Emphasis on the State of the University Ranking Systems
نویسندگان [English]
- Omidifar Reza 1
- Ali Reza Ghalee 2
- Mohammad Hasani 3
- Mir Najaf Mousavi 4
1 PhD Student of Educational Management, Urmia University
2 Assistant Professor of Educational Management, Urmia University
3 Ranking, Indicator, Higher Education, University
4 Associate Professor of Geography and Urban Planning, Urmia University
چکیده [English]
The aim of this study was to evaluate and rank the universities in Tehran with the emphasis on the state of the university ranking systems. This is an applied and descriptive-analytic study. The statistical population of the study consisted of 383 students from Tehran public universities selected through random sampling. With respect to data collection, a questionnaire, with the Cronbach reliability index of 0.951, was utilized. To analyze the data, TOPSIS and SPSS were used. The results showed that in terms of non-cognitive characteristics, there were significant differences across universities of Tehran in. Moreover, each method of ranking drew on different benchmarks and indices for rankig which are different from one another. The results also showed that the integrative indices used in University of Tehran, Sharif University of Technology, and Tarbiat Modares ranked them first, second, and third, respectively in terms of measured indices.
کلیدواژهها [English]
- Ranking
- Indicator
- Higher Education
- University