نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

رابطۀ انقلاب و ادبیات را در سه دورۀ متمایز می‌توان مفصل‌بندی کرد. در دورۀ اول، پیش‌از برقراری نظم انقلابی، ادبیات موتور محرکۀ شعارهای انقلاب و گسترش‌دهندۀ آن به لایه‌های طبقاتی و اجتماعی است. در مرحلۀ ثبات و نهادسازی انقلاب ادبیاتِ مستقل طرد و حذف می‌شود و در دورۀ سوم، با تردید نسبت به آموزه‌های انقلابی ادبیات مسیری یک‌سر متفاوت از انقلاب در پیش می‌گیرد. کتاب سه‌گانۀ ادبیات و انقلاب، نوشتۀ یورگن روله، دراصل، شرحی از این دوره‌های سه‌گانه است. نویسنده در کتابِ اول ازطریق تحلیل متن و هرمنوتیک هم‌راهی و رویارویی نویسندگان روس با انقلاب اکتبر را بررسی می‌کند. در کتاب دوم، به رابطۀ مارکسیسم و نویسندگان اروپایی و به‌ویژه آلمان می‌پردازد و تولید آثار ادبی را درطیِ سال‌های 1917 تا 1960 موردکاوش قرار می‌دهد. کتاب سوم نیز به شرح روایت آثار ادبی در امریکای لاتین می‌پردازد. مقالۀ حاضر با خوانش آثار یورگن روله و به‌ویژه کتاب ادبیات و انقلاب: نویسندگان روس نسبت میان انقلاب و ادبیات را از دریچۀ فراتاریخ‌نگاری هایدن وایت، تحلیل ادبی گرینبلات، و پسافرمالیسم باختین موردسنجش‌ونقد قرار داده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Revolution and Literature: Russian Writers Literary Sociology of Revolution: The Specious Paradoxical Relationship between Literature and Revolution

نویسنده [English]

  • Mehdi Najafzadeh

Assistant Professor of Political ScienceUniversity of Mashhad

چکیده [English]

The relationship between revolution and literature can be traced during three distinctive stages. In the first stage which is before the time that revolution stabilizes itself, the literature definitely assists the revolution and spreads the revolutionary slogans. When it comes to the second stage, during the consolidation of the revolution, the revolutionaries deny the independent literature. And finally, in the third stage, literature tries to move to the hidden transcript of society against the obstacles of the political hegemony and departs form revolution and its slogans. The “regulation and literature” book, which is a trilogy by Jürgen Ruhle, has explained this paradoxical relationship. This trilogy is a critical study of the literature and communism in the twentieth century. In the first book Ruhle described the sodality and opposition between the Russian authors and October Revolution. In the second book, he emphasized German literature especially Marxist works from 1917 to 1960, and in the third book, the focus was on the Marxist works in Latin America. In the current paper, we try to explain the contradictory relationship between literature and revolution with emphasis on this trilogy. We especially focus on “Revolution and Literature: Russian Writers” book and use new approaches such as Bakhtian formalism, new literary criticism, and trans-historical theory.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Narration Analysis
  • Literary Sociology
  • October revolution
  • Jürgen Ruhle
برلین، آیزا. (1392)ذهن روسی در نظام شوروی. ترجمه رضا رضایی. تهران نشر ماهی.
بشیریه، حسین(1389).تاریخ اندیشه های سیاسی قرن بیستم: اندیشه های مارکسیستی. جلد اول، تهران نشر نی.
تولستوی لئو (1387)هنر چیست؟ ترجمه کاوه دهگان. تهران. امیر کبیر.
روله، یورگن(1391) ادبیات و انقلاب: نویسندگان روس. ترجمه علی اصغر حداد. تهران نشر نی.
روله، یورگن(1392) ادبیات و انقلاب: نویسندگان آلمان، ترجمه علی اصغر حداد تهران نشر نی.
حداد، علی اصغر(1392) «ادبیات ایدئواوژی را پس می زند» مصاحبه اینترنتی قابل بازیابی در آدرس اینترنتی:
 
 
 
- Bakhtin, M.M (1981), the Dialogic Imagination: Four Essays, Edited by Michael Holquist; translated by Caryl Emerson and Michael Holquist, University of Texas Press, 1981.
- Bakhtin, M.M, (1984a) Problems of Dostoevsky’s Poetics, Ed. and trans. C. Emerson; Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Bakhtin, M.M, (1984b), Rabelais and His World, translated by Helene Iswolsky, Indiana University Press
Barthes, Roland. (1970). Historical Discourse: Structuralism, (ed.), London: M. Lane, 145-155.
- Brandis (2002) the Bakhtin Circle Philosophy, Culture and Politics, London: Pluto press.
- Dentith, S. (1995).  Bakhtinian Thought: an introductory reader, London and New York: Rutledge.
- Greenbelt, Stephen. (1980). Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare, Chicago: University of Chicago Press.
Greenbelt, Stephen. (1988). Shakespearian Negotiations: The Circulation of Social Energy in Renaissance England, Oxford, England
Greenbelt, Stephen. (1990). Shakespearean Negotiations, Oxford: Clarendon Press.
Greenbelt, Stephen. (2000).Practicing New Historicism, Chicago: University of Chicago Press.
- Lähteenmäki, Mika. Dufva, Hannele (1998). Dialogues on Bakhtin: Interdisciplinary Readings, University of Jyväskylä: Centre for Applied Language Studies.
- Liu, Alan. (1989). “The Power of Formalism: The New Historicism.”  English Literary History
56: 721-771.
- Montrose, Louis A. (1989 (“Professing the Renaissance: the Poetics and Politics of Culture,” The New Historicism, New York and London: Rutledge, pp: 15-36
- Ricoeur Paul, Collins, Frank, Perron Source, Paul (1989). Greimas's Narrative Grammar, New Literary History, Vol. 20, No. 3, (spring, 1989), pp. 581-608
- Ricoeur Paul, (1978). “Explanation and Understanding: On Some Remarkable Connections among the Theory of the Text, Theory of Action, and Theory of History” in the Philosophy of Paul Ricoeur: An Anthology of His Work, eds. C. Reagen and D. Stewart. Boston: Beacon Press, 149-166.
Ricoeur Paul. (1980).Narrative Time, Critical Inquiry, vol 7 No 1, 169-190
White, Hayden. (1973). Methhistory: the Historical Imagination in Nineteenth Century Europe, USA: John Hopkins University press.
White, Hayden. (1978). Tropic of Discourse: Essay's in Cultural Criticism, USA: John Hopkins University press.
White, Hayden (1984). the Question of Narrative in Contemporary Historical Theory, History and Theory, 23(1), 1-33
White, Hayden. (2010). the Fiction of Narrative: Essays on History, Literature, and Theory, 1957-2007, USA: Johns Hopkins University Press