نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استاد، گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان
چکیده
تألیف کتابهای درسی و کمکدرسی که برخوردار از استانداردهای لازم علمی، پژوهشی، و آموزشی باشند، برای دروس رشتههای دانشگاهی امری ضروری است. در سالهای اخیر، چندین سازمان و نهاد در این زمینه فعالیت چشمگیر داشتهاند؛ مانند سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و دانشگاه پیام نور که جای تقدیر از آنها دارد. از همین طریق، پژوهشگران و استادان تاریخ دانشگاههای کشور کتابهای متعددی را در رشتة تاریخ تألیف و منتشر کردهاند که برخی از آنها کاربرد آموزشی یافتهاند و دانشجویان از آنها بهره میبرند. هرچند تألیف این آثار اقدام ارزشمندی است، نقد و بررسی این متون میتواند هم به غنای علمی و آموزشی آنها بیفزاید و هم الگوی مناسبی را در اختیار نویسندگان آثار بعدی قرار دهد که هرچه بیشتر بر امتیازات اثر خویش بیفزایند و از دامنة کاستیهای آن بکاهند. نمونهای از این کتابها، که بهتازگی تألیف و منتشر شده، شناخت و نقد منابع و مآخذ تاریخ ایران بعد از اسلام، ویژۀ رشتة تاریخ است که در این مقاله نقد و بررسی میشود. یافتة مقاله آن است که این کتاب بهرغم برخی کاستیهای شکلی و محتوایی، در موضوع خود بهمنزلۀ کتاب درسی مناسب است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Review of the Book Entitled “The Knowledge and Criticism of the History of Iran after Islam”
نویسنده [English]
- Jahanbakhsh Savagheb
Professor of History, Faculty of Literature and Human Science, Lorestan University
چکیده [English]
Compiling textbooks and supplementary textbooks, enjoying the educational, scholastic, and research standards, is essential for university courses. In recent years, several organizations and institutes such as the Center for Studying and Compiling University Books in Humanities (SAMT), the Research Center for Humanities and Cultural Studies, the Research Center of Seminary and University, Payam Noor University, among others, are active in publishing such books. Under the auspices of such centers, many history books have been compiled by researchers and teachers of history, and some of these books have been assigned as textbooks for universities. What is lacking is a series of books reviewing such textbooks so that they may increase in richness. Reviews can serve as guides for future writers since they show the strengths as well as the shortcomings of university books. The present work is a review of a book recently published under the title of The Knowledge and Criticism of the History of Iran after Islam. The book has been assigned as a textbook for students of history. Results of the present review show that although the above-mentioned book is an appropriate textbook, it suffers from some shortcomings in terms of both form and content.
کلیدواژهها [English]
- History of Iran after Islam
- Sources
- References
- Knowledge and Criticism of Sources
- Textbook