نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گلستان

چکیده

برخلاف سنت استادانی چون فروزانفر، همایی، زرینکوب، و ...، که عمدتاً به زندگی و اندیشۀ نویسنده/ شاعر می‌‌پرداختند، برخی از آثار شفیعی کدکنی خاص و متفاوت با این سنت است؛ چراکه جدای از محتوا و درونمایه به مسئلۀ فرم و شکل آثار ادبی نیز توجه داشته، گاه کتاب (موسیقی شعر) یا مقالاتی کاملاً شکل‌‌مدارانه (فرمالیستی) نوشته‌‌اند. رستاخیز کلمات: درس‌‌گفتارهایی دربارۀ نظریۀ ادبی صورتگرایان روس در این میان فرمالیستی‌‌ترین اثر ایشان است که در آن نهتنها به معرفی فرمالیسم (تاریخچه، آموزه‌‌ها، و شخصیت‌‌های تأثیرگذار آن) پرداخته شده است، بلکه برخی از مقالات ایشان، که با الهامگیری از آرای آنها نوشته شده‌اند، نیز در آن گنجانده شده است. با تمام محاسنی که این کتاب (همانند تمام آثار شفیعی کدکنی) دارد، انتقاداتی نیز می‌‌توان بر آن وارد ساخت. اصلی‌‌ترین این انتقادات عبارتاند از: 1. بیان ناقص (و شاید هم نادرست) زمینه/ زمینه‌های پیدایش فرمالیسم روسی، 2. فقدان انسجام نظریه‌‌های ارائه‌شده ازسوی نویسندۀ کتاب، 3. وجود برخی گزاره‌‌های ابطال‌‌ناپذیر و غیر‌‌علمی در کتاب، 4. و درنهایت گنجاندن فصل‌‌هایی مانند «تکامل موتیف کوزه‌‌گر در شعر خیام» که با فضای فرمالیستی کتاب رستاخیز کلمات تناسبی ندارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Resurrection of Words: A Work in Defending Formalism A Critique on Resurrection of Words A Lesson of Speeches on Literary Theory of Russian Formalists

نویسنده [English]

  • Issa Amankhani

Assistant Professor of Persian Language and Literature, Golestan University

چکیده [English]

Contrary to the tradition of some scholars such as Forouzanfar, Homaee, Zarrinkoub who mainly discussed life and thought of the author / poet, some of the works by Dr. Shafiee Kadkani are specific and different because they have emphasized the question of form and the form of literary work apart from the content and theme, and they have sometimes written books (poetry, music) or perfectly have crafted oriented articles (based on formalist). Resurrection of Words:  A Lesson of Speeches on Literary Theory of Russian Formalists has been the most formalist work by him which is discussed in the introduction of the formalism (history, teachings and characters affected), and some of his articles have been included which have been written with inspiration from their ideas. With all the advantages that this book has (such as all works by Dr. Shafiee Kadkani), there are some criticisms leveled against it. The main criticisms are as follows: 1- incomplete expression (and possibly incorrect) background / context of the emergence of Russian Formalism, 2- lack of coherence of theories presented by the author, 3- some irrefutable and non-scientific propositions in the book and 4-, the inclusion of chapters such as "potter motif evolution in the poetry of Omar Khayyam" which is not consistent with formalism space of the book of resurrection of words.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resurrection Words
  • Shafiee Kadkani
  • Formalism
  • Form
  • Russian Formalists
احمدی، بابک (1380)، معمای مدرنیته، تهران: مرکز.
احمدی، بابک (1382)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز.
اسکوت، ژان پل (1391)، تاریخ روسیه: از پطر کبیر تا امروز (پوتین)، ترجمۀ سیدحامد رضایی، تهران: امیرکبیر.
ایگلتون، تری (1390)، پیشدرآمدی بر نظریۀ ادبی، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
آلن، گراهام (1385)، رولان بارت، ترجمۀ پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
براهنی، رضا (1393)، تاریخ مذکر، تهران: نگاه.
برتنز، ویلم (1382)، نظریۀ ادبی، ترجمۀ فرزان سجودی، تهران: آهنگ دیگر.
بیکسبی، ویلیام (1386)، جهان گالیله و نیوتن، ترجمۀ بهرام معلمی، تهران: علمی و فرهنگی.
پالمر، رابرت روزول (1384)، تاریخ جهان، ج 2، ترجمۀ ابوالقاسم طاهری، تهران: امیرکبیر.
پورنامداریان، تقی (1392)، سخنرانی در نشست ادبیات و فلسفۀ دانشگاه گیلان.
تراس، ویکتور (1384)، تاریخ ادبیات روس، ج 1، ترجمۀ علی بهبهانی، تهران: علمی وفرهنگی.
خاتمی، محمود (1386)، مدخل فلسفۀ معاصر، تهران: علم
خاتمی، محمود (1387)، زمینۀ تاریخی مدرنیته، تهران: علم.
رامین، علی (1390)، «اجمالی دربارۀ کانت و هگل و نظریههای کلاسیک هنر»، در: نظریههای فلسفی و جامعهشناختی در هنر، تهران: نی.
ربیعیان، محمدرضا (1376)، «پارناسیسم»، دانشنامۀ ادب فارسی، بهسرپرستی حسن انوشه، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
ریچاردز، آی. ا. (1375)، اصول نقد ادبی، ترجمۀ سعید حمیدیان، تهران: علمی و فرهنگی.
رئیس دانا، فریبرز (1386)، گفت‌آمدهایی در ادبیات، تهران: نگاه.
زرینکوب، عبدالحسین (1380)، آشنایی با نقد ادبی، تهران: سخن.
سیدحسینی، رضا (1381)، مکتبهای ادبی، ج 1، تهران: نگاه.
شاهکویی، محمدحسن (1393)، فرمالیسم روسی و تناقضهای فلسفی، تهران: رسانش نوین.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1389)، مفلس کیمیافروش: نقد و تحلیل شعر انوری، تهران: سخن.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1391)، حالات و مقامات م. امید، تهران: سخن.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1391)، رستاخیز کلمات: درسگفتارهایی دربارۀ نظریۀ ادبی صورتگرایان روس، تهران: سخن.
صفوی، کوروش (1390)، از زبان شناسی به ادبیات: نظم، تهران: سورۀ مهر.
فاطمی، فریدون (1385)، «گفتار مترجم»، دوگانگی واقعیت/ ارزش، ترجمۀ فریدون فاطمی، تهران: مرکز.
فایجس، اورلاندو (1390)، تراژدی مردم: انقلاب روسیه 1924 1891، ج 1، ترجمۀ احمد علیقلیان، تهران: نی.
فوکو، میشل (1389)، نظم اشیاء، ترجمۀ یحیی امامی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
کاپالدی، نیکلاس (1387)، فلسفۀ علم، ترجمۀ علی حقی، تهران: سروش.
کارول، نوئل (1386)، درآمدی بر فلسفۀ هنر، ترجمۀ صالح طباطبایی، تهران: فرهنگستان هنر.
کانت، ایمانوئل (1369)، بنیاد مابعدالطبیعۀ اخلاق، ترجمۀ حمید عنایت و علی قیصری، تهران: خوارزمی.
کانت، ایمانوئل (1386)، «در پاسخ به پرسش روشننگری چیست؟»، در: روشننگری چیست؟ نظریهها و تعریف، ترجمۀ سیروس آرینپور، تهران: آگه.
لازی، جان (1362)، درآمدی تاریخی به فلسفۀ علم، ترجمۀ علی پایا، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مجتهدی، کریم (1387)، فلسفه در قرون وسطی، تهران: امیرکبیر.
مرکیوز، ژوزه گیلیرمه (1389)، میشل فوکو، ترجمۀ نازی عظیما، تهران: کارنامه.
مقدادی، بهرام (1393)، دانش‌‌نامۀ نقد ادبی: از افلاتون تا به امروز، تهران: چشمه.
مکاریک، ایرنا ریما (1388)، دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
میرصادقی، میمنت (1376)، واژهنامة هنر شاعری، تهران: کتاب مهناز.