نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار زبان روسی، دانشگاه الزهرا
2 کارشناسی ارشد آموزش زبان روسی، دانشگاه تهران
چکیده
در مقالة حاضر، برنامة آموزش درس آواشناسی در مقطع کارشناسی رشتة زبان روسی موردبررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی ضرورتها، ریشهیابی مشکلات، و ارائة راهکار برای رفع آنهاست. سؤال اصلی این است که ضرورتهای آموزشی در حوزة آواشناسی زبان روسی کداماند؟ آیا به این ضرورتها در برنامة آموزشی دانشجویان مقطع کارشناسی توجه شده است؟ دانشجویان با چه چالشهایی روبهرو هستند؟ در این جستار ابتدا ازطریق شیوة تحقیق کتابخانهای به بررسی ماهیت مبحث آواشناسی و ضرورتهایی پرداختیم که باید در تدریس این مقوله موردتوجه قرار گیرند. سپس پژوهش میدانی را بین 140 دانشجوی مقطع کارشناسی زبان روسی انجام دادیم. نتایج نشان میدهد دانشجویان در بسیاری از مقولههای آواشناسی که تأثیر مستقیم روی گفتار آنها دارد، دچار ضعف هستند. پیشنهاداتی برای بهینهسازی برنامة آموزش آواشناسی با هدف توانمندسازی دانشجویان ارائه شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Review on Phonetics Training Program at the Undergraduate Level of Russian Language Major in Iran: Necessities, Problems, and Solution
نویسندگان [English]
- Saeedeh Dastamooz 1
- Mahsa Rasouli 2
1 Assistant Professor of Russian Language and Literature, Alzahra University, Iran
2 MA Student of Teaching Russian Language, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
In the present article, Teaching Phonetic Topic in Russian Language at a bachelor degree was examined. The purpose of this study was to investigate the necessities, identify problems and provide solutions for them. The main questions are to find out the educational requirements and necessities in the field of Russian phonetic, whether these needs have been addressed in the undergraduate curriculum, and what challenges students face. In this paper, a library-based research, the nature of phonetics topics and the necessities that should be taught in this category are considered. Then field research was conducted among 140 undergraduate Russian language students. The results showed that students are weak in many phonological categories that have a direct impact on their speech. Proposals for optimizing the curriculum for phonology have been proposed to empower students.
کلیدواژهها [English]
- Teaching Russian as a Foreign Language
- Phonetics
- Educational Requirements
- Educational Program
- Review and Evaluation