نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه ژاپنی، دانشکدة زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران،
چکیده
کتاب توهّمی بهنام جمعگرایی؛ سوءبرداشتهای مباحث شناخت مردمان ژاپن و ریشههای آن درپی اثبات این نکته است که علیرغم ذهنیت کلیشهایِ رایج، ژاپنیها الزاماً مردمانی جمعگرا نیستند. نویسنده از این ذهنیت کلیشهای که ژاپنیها را مردمانی جمعگرا میشناسد بهمنزلة یک توهّم یاد میکند و در تبیین دلایل بروز چنین توهّمی، با یک رویکرد روانشناسی به نقش سوگیریهای شناختی اشاره میکند. ازنظر وی سه نوع سوگیری شامل «سوگیری متناظر»، «سوگیری تأییدی»، و «سوگیری برآمده از اطلاعات موجود»، در بروز توهّم و ذهنیّت کلیشهایِ جمعگرابودن مردمان ژاپن نقش اساسی دارند.نویسنده معتقد است رفتار انسانها برآمده از موقعیتی است که در آن واقع میشوند، نه الزاماً فرهنگی که به آن تعلق دارند و دراصل به مقابله با انسانشناسانی مانند روث بندیکت، که اعتقاد دارند رفتار افراد یک جامعه برآمده از فرهنگ حاکم بر آن جامعه است، میپردازد. وی از برچسب جمعگرایی بهمثابة برچسبی که غربیها و در رأس آنها آمریکاییها برای تحقیر ژاپن ساختهاند یاد میکند و ریشههای تاریخی این برچسب را در نظام میلیتاریسم ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم، که باعث شد بقیة کشورها به کل ملت ژاپن به دید یک ارتش نگاه کنند، جستوجو میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
On the Criticism of Takano Yotaro's 'Japanese Collectivism' as an illusion
نویسنده [English]
- Alireza Rezaee
Assistant Professor of Japanese Language, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran
چکیده [English]
It has been long believed that the Japanese are typical collectivists whereas Americans are typical individualists. To examine the validity of this common view, Takano reviewed empirical studies that compared Japanese and Americans and found that the overwhelming majority of those studies had not supported the common view. Takano examined whether the common view that Japanese are more collectivistic than Americans is valid or not in line with such these respects. He pointed out that those empirical studies that were directly related to the commonly accepted definition of individualism and collectivism did not support the common view and that those studies whose relations to individualism and collectivism were merely inferred were inappropriate in judging its validity. Also, he showed that the reference-group effect cannot entirely explain the past questionnaire studies failure to support the common view. In the current paper, the focus is on the meaning of “collectivism“, and it discusses the additional aspects of individualism/collectivism. This paper also focuses on the collectivism in Japanese business culture. The business culture in Japan stresses teamwork or collectivism, which ranks in stark contrast to the sense of individualism that stems from individual liberty and freedom espoused by western culture. Japanese culture places high importance on teamwork based on their philosophy of “wa”, or group harmony that holds the value of the greater good, as more important than valuing individual needs.
کلیدواژهها [English]
- Japan
- Japanese
- Collectivism
- Individualism
- America