نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه کردستان

2 دانشگاه کردستان، سنندج ایران

چکیده

مقالة حاضر به نقد و بررسی کتاب نظریة ژانر به‌قلم مهدی زرقانی و محمودرضا قربان صباغ می‌پردازد که انتشارات هرمس برای نخستین‌بار در سال 1395، در 438 صفحه و 1000 نسخه آن را منتشر کرد. کتاب شامل چهار بخش و شانزده فصل است. این کتاب، براساس آن‌چه در مقدمة کتاب آمده است، تدوین و تألیف تاریخی و تحلیلی نظریة ژانر از زمان افلاطون تا عصر حاضر است. کتابی است جامع با ویژگی­های دایرةالمعارفگونه که تلاش می­کند نظریه­های مربوط به ژانر یا نوع ادبی را به‌لحاظ تاریخی مرور کند. بررسی کتاب نشان می­دهد باوجود تلاش نگارندگان و اقبالی که در معرفی نظریة ژانر داشته‌اند، به‌لحاظ محتوایی و روش­شناسی تحقیق و سایر موارد مانند معادل­یابی اصطلاحات و کلمات کلیدی نکاتی قابل‌تأمل در کتاب وجود دارند که بازبینی و بررسی مجدد آن­ها به‌ غنای این اثر انتقادی خواهد افزود. نتیجة این بررسی نشان می­دهد چنان‌چه نظریة ژانر به‌لحاظ تحلیلی ـ انتقادی موردواکاوی قرار گیرد، جایگاهی بااهمیت‌تر در مطالعات ادبی خواهد یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review of Theory of Genre

نویسندگان [English]

  • Zakarya Bezdoode 1
  • Cyrus Amiri 2

1 Assistant Professor of English Language and Literature, University of Kurdistan

2 University of Kurdistan, Sanandaj, Iran

چکیده [English]

The present paper aims to apply a critical reading to the book entitled “Theory of Genre: An Analytical and Historical Approach”, by Mahdi Zarghani and Mahmood Reza Ghorban Sabbagh which was first published in 2015 by Hermes Publications. The book includes four parts and sixteen chapters. It is a historical and, at parts, a critical review of the theory of genre from Plato to the present. It is a comprehensive book with encyclopedic features that endeavors to review and explicate the theory of genre throughout history. A review of the book shows that although the authors have achieved their goals relatively, the book needs to be reviewed and revised particularly concerning the content and the method of the study. In this paper, we have tried to point to some of these methodical and textual shortcomings that need to be considered and possibly corrected for the future reprinting of the book

کلیدواژه‌ها [English]

  • GenreTheory
  • Historical and Analytical Review
  • Zarghani
  • Ghorban Sabbagh
آژند، یعقوب (1383)، انواع ادبی در ایران امروز، تهران: قطره.
چندلر، دانیل (1391)، «مقدمه­ای بر نظریة ژانر»، ترجمة قدرت‌الله قاسمی‌پور، کتاب ماه ادبیات، ش 183.
دوبرو، هیثر (1389)، ژانر (نوع ادبی)، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: مرکز.
دیچز، دیوید (1993)، شیوه­های نقد ادبی، ترجمة محمدتقی صدقیانی و غلام­حسین یوسفی، تهران: علمی.
رزمجو، حسین (1372)، انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی، مشهد: آستان قدس رضوی.
زرقانی، سیدمهدی (1391)، بوطیقای کلاسیک، تهران: سخن.
زرقانی، سیدمهدی (1390)، تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی: تطور و دگردیسی ژانرها تا میانة سدة پنجم، تهران: سخن.
زرقانی، سیدمهدی و محمودرضا قربان صباغ (1394)، نظریة ژانر: رویکرد تحلیلی ـ تاریخی، تهران: هرمس.
شفیع‌زاده گروسی، سارا (1395)، «نظریة ژانر»، آینة پژوهش، ش 159.
شمیسا، سیروس (1383)، انواع ادبی، تهران: میترا.
عبادیان، محمود (1379)، انواع ادبی: شمهای از سیرگونههای ادب در تاریخ ادبیات فارسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
کائدی، شهره (1383)، «تئوری ژانر»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش 79.
کنوبلاغ، هوبرت و لاکمن توماس (1392)، «تحلیل ژانر»، اطلاعات حکمت و معرفت، ش 95.
گرینگ، وس (1387)، «هفت دلیل برای پی‌گیری مطالعة ژانر»، ترجمة بابک تبرایی، سینما و ادبیات، ش 19.
مقیمی­زاده، محمدمهدی (1395)، «نظریة ژانر (نوع ادبی): رویکرد تحلیلی ـ تاریخی»، نقد کتاب ادبیات، ش 8.
واعظ‌زاده، عباس (1396)، «منابع پنهان: نقدی بر کتاب نظریة ژانر»، نقد کتاب ادبیات، ش 9، 10.
هال، ورنون (1963)، تاریخ کوتاه نقد ادبی، ترجمة مجتبی عبدالله‌نژاد، مشهد: دانشگاه فردوسی.
Artemeva, Natasha and Aviva Freedman (2015), Genres Studies around the Globe: Beyond the Three Traditions, Canada: Inkshed Publications.
Coe, Richard (1994), “An Arousing and Fulfillment of Desire: The Rhetoric of Genre in the Process Era and Beyand”, in: Aviva Freedman and Peter Medway (eds.), Genres and the New Rhetoric, Bristorl: Taylor and Francis.
Farrell, Joseph (2003), “Classical Genre in Theory and Practice”, New Literary History, vol. 34, no. 3.
Fludernik, Monika (2000), “Genre, Text Types, or Discourse Modes? Narrative Modalities and Generic Categorization”, Style, vol. 34, no. 2.
Freedman, Aviva and Peter Medway (eds.) (1994), Genres and the New Rhetoric, London: Taylor & Francis.
Habib, M. A. R. (2005), A History of Literary Criticism from Plato to the Present, Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Jacobson, Roman (2000), “Linguistics and Poetics”, David Lodge and Wood Nigel (2000) (eds.), Modern Criticism and Theory: A Reader, Essex: Pearson Education Limited.
Jamieson, Kathleen Hall (1975), “Antecedent Genre as Rhetorical Construct”, Quarterly Journal of Speech, vol. 61, no. 4.
Kennedy, George Alexander and Glyn P. Norton (1989), The Cambridge History of Literary Criticism: vol. 3, The Renaissance, Cambridge: Cambridge University Press.
Lodge, David and Wood Nigel (eds.) (2000), Modern Criticism and Theory: A Reader, Essex: Pearson Education Limited.
Miller, Carolyn Rae (2016), “Genre Innovation: Evolution, Emergence, or Something Else?”, Journal of Media Innovations, vol. 3, no. 2.
Miller, Carolyn Rae (2012), “New Genres, Now and Then”, Shelley Hulan, McArthur Murray, and Randy Allen Harris (eds.), Literature, Rhetoric, and Values, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Parker, Patricia and David Quint (eds.) (1986), Literary Theory/ Renaissance Texts, Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Weinberg, Bernard (1974), A History of Literary Criticism in the Italian Renaissance, vol. I, Chicago: Chicago University Press.
White, Hayden (2003), “Anomalies of Genre: The Utility of Theory and History for the Study of Literary Genres”, New Literary History, vol. 34, no. 3.