نویسنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان
چکیده
کتاب نگاهی تحلیلی به علم بیان ازجمله کتابهای درسی دانشگاهی تازهچاپ حوزة بلاغت است که سعی دارد با اتکا به مبانی بلاغت سنتی، از نگاههای جدید مطرح در این حوزه نیز بیبهره نباشد. ضمناً وجه انتقادی و رویکرد کتاب در تأمل بر اغلب مسائل شایع دانش ادبی «بیان» مندرج در برخی منابع پیشین و طرح و بررسی گاه تفصیلی آنها اسم این کتاب را کاملاً بامسما کرده است. اشکالاتی که لامحاله بر این کتاب پرفایده وارد آمده بعضی عمومی و بعضی تخصصی است. منظور از اشکالات عمومی نادرستیها و کمبودهایی مانند اغلاط مطبعی، نقصان پیشینة تحقیق، و شیوة استناد و نمایهسازی است و منظور از اشکالات تخصصی نقایص و اغلاطی است که در تناسب با موضوع و ساختار کتاب، یعنی بلاغت پیش آمده است. مواردی مثل بدگزینی شواهد و بدفهمی آنها که بهنظر ما گاه به تحلیل و تشخیص غلط اصول بلاغی منجر شده است. در این نقد همچنین به ضعف انسجام کتاب در مدیریت بحث و استشهادات و طبقهبندی مطالب اشاره شده است و از اطناب ممل و برخی ایجازهای مخلّ آن سخن به میان آورده شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Critique and Analysis of "Analytical Approach to Rhetoric"
نویسنده [English]
- Saeid Shafieioun
Associate Professor of Persian Language and Literature, University of Isfahan
چکیده [English]
The book "Analytical Approach to Rhetoric" is one of the recently-published scholarly textbooks in the field of rhetoric that, while relying on the basics of traditional rhetoric, has attempted to use new approaches in this field as well. Moreover, the critical aspect and the approach of this book to review the most prevalent issues in the field of rhetoric, which have been stated in previous sources as well as its attempt to provide a detailed investigation of some of them, absolutely justify the title of this book. The shortcomings of this book are categorized into general and specific ones. The general ones include some problems such as print mistakes and typos, the lack of literature review and the method of referencing and bibliography whereas the specific ones comprise those flaws which appeared in relation to the subject and structure of this book. There are some cases like improper selection of evidence and misreading of them that sometimes have led to false analysis and recognition of rhetorical principles. In this critique, the weak coherence of the book in managing the discussion as well as evidence and categorizing the content has been pointed out, and also its mundane verbosity and unnecessary brevity has been discussed.
کلیدواژهها [English]
- Rhetoric
- Textbook
- Traditional Framework
- Theory
- Coherence
- Repetition
- Improper Selection
- Misreading
- Analysis