نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار زبان و ادبیات ژاپنی، دانشکدۀ زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران
چکیده
این پژوهش مجموعۀ شش جلدی آموزش زبان ژاپنی را، با عنوان بیایید زبان ژاپنی بیاموزیم!، معرفی و نقد میکند. مجموعۀ یادشده بهدلیل ویژگیهای هماهنگسازی محتوای کتاب با سطوح پنجگانۀ آزمون بینالمللی سنجش توانایی زبان ژاپنی (JLPT)، پوششدادن توانایی زبان ژاپنی از سطح مقدماتی تا پیشرفته و تهیه و تدوین کتابهای کمکآموزشی مختلف بهمنظور تکمیل چهار مهارت زبانیِ گفتاری، شنیداری، خواندن، نوشتن در سالهای اخیر بهصورت کتاب درسی در بسیاری از مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی آموزش زبان در سراسر جهان آموزش داده شده است. در گروه زبان و ادبیات ژاپنی دانشگاه تهران، از سال 1394 همراه با تصویب برنامۀ درسی جدید دورۀ کارشناسی زبان و ادبیات ژاپنی ازسوی دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این مجموعه جایگزین مناسبی برای کتاب درسی دو جلدی ژاپنی برای همه؛ سطح مقدماتی قلمداد شده و بهتدریج از آن بهره برده شده است. باتوجهبه جایگاه این کتاب در آموزش زبان ژاپنی در جهان و ایران، مقالۀ حاضر میکوشد تا ضمن معرفی آن، به نقاط ضعف و قوتش بپردازد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Review of Japanese Language Textbook Series Manabō Nihongo! Published by SenmonKyouiku
نویسنده [English]
- Sohrab Azarparand
Assistant Professor of Department of Japanese Language and Literature Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tehran
چکیده [English]
This paper is an attempt to introduce and review Japanese language textbook series Manabō Nihongo published by Senmon Kyouik. This textbook series at the present time, Due to characteristics such as coordinating the content of the series with the five levels of the Japanese international JLPT test, covering the ability of the Japanese language from elementary to advanced levels, and preparing various assistant books in order to improve the four skills of language, listening, speaking, reading and writing has been used as a textbook series in many universities and language teaching centers around the world in recent years. Since the adoption of the new curriculum for Japanese language and literature by the ministry of science, research and technology's ministry of higher education planning in 2015, in the department of Japanese language and literature of university of Tehran, this textbook series has been replaced Minna no Nihongo and gradually has been used. Due to the position of this textbook series in teaching Japanese in the world and Iran, the present paper tries to highlight its advantages and disadvantages.
کلیدواژهها [English]
- Advanced Level
- Elementary Level
- Textbook Series
- Communicative Approach
- Audio-Lingual Method
- Formulaic Utterances