نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان و ادبیات عربی، گروه زبان و عربی دانشگاه تهران

2 دکترای زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران

چکیده

کتاب دانشگاهی امروزه ابزاری مهم برای آموزش به دانشجویان و انتقال اندیشه‌‌ها به ایشان است. از‌همین‌‌رو، نقد کتاب دانشگاهی درپی آن است تا این‌‌گونه کتاب‌‌ها را براساس شاخصه‌‌هایی استاندارد بررسی و زمینة بهره‌‌وری هرچه بیش‌تر از این رکن مهم آموزش عالی را فراهم کند. نوشتار حاضر درپی آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و براساس شاخصه‌‌های ارزیابی شکلی، ساختاری، زبانی، و محتوایی کتاب لغة الشعر العربی الحدیث، مقوماتها الفنیة و طاقاتها الابداعیة نوشتة «سعید ورقی» را بررسی کند و نقاط قوت و ضعف آن را در حوزة نقد شعر معاصر عربی بشناساند. مهم‌‌ترین نتایج عبارت‌اند از شاخصه‌‌های ظاهری هم‌چون طرح جلد، طراحی صفحه، و برجسته‌‌سازی در نگارش رعایت شده است، هرچند عنوان روی جلد برجستگی لازم را ندارد. زبان اثر علمی، تخصصی، و متناسب با موضوع و سطح ویژة مخاطبان خود است. فصول کتاب باعنوان کاملاً تناسب دارند. در ترتیب و چینش فصل‌‌ها و باب‌‌ها نوعی تسلسل منطقی و علمی دیده می‌‌شود. کتاب موردبحث جامعیت و روزآمدی لازم را دارد و توانسته با کتاب‌‌های هم‌سطح خود ارتباط برقرار کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique on “The Language of Modern Arabic Poetry: Its Artistic Elements and Creative Energies”

نویسندگان [English]

  • Abolhasan Aminmoqaddaci 1
  • moosa bayat 2
  • abdo al- vahid navidi 2

1 Associate Professor of Arabic Language and Literature, University of Tehran

2 PhD in Arabic Language and Literature, University of Tehran

چکیده [English]

Today, university books are an important tool for educating students and transferring knowledge and ideas to them. Therefore, the preparation and compilation of a book that can play this important thing is very necessary. Hence, a critique of the academic book seeks to examine and analyze such books on the basis of standard indicators and provide the basis for productivity for such an important pillar in higher education. The present article seeks to analyze the structural, linguistic, and content characteristics of the book, "The Language of Modern Arabic Poetry: Its Artistic Elements and Creative Energies", by Saeed Alvaraqi", and it presents the strengths and weaknesses of this book. It is an academic work in the field of critique of contemporary Arabic poetry. The most important results are: Exterior features such as cover layout, page design, and highlighting in writing, although the headline does not need to be highlighted. The language is scientific, specialized, and appropriate for the subject and level of its audience. The chapters of the book are in full agreement with the title, and in the order of chapters, there is a logical and scientific sequence. The book is a comprehensive and up-to-date book and has been able to communicate with its own books, and has used a large amount of old and contemporary references. Finally, this book can be used as a subtitle for undergraduate and postgraduate students to criticize and analyze poetic texts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Book Review
  • Contemporary Poetry
  • Poetry Language
  • Saeed Varghi
اکبری‌تبار، علی‌اکبر (1391)، «مطالعه‌‌ای درباب فرایند طراحی جلد کتاب؛ به‌هم‌راه نتایج نظرسنجی درمورد طرح جلد کتاب‌‌های انتشارات سورة مهر»، فصل‌نامة تحلیلی‌پژوهشی کتاب مهر، ش 5.
امین مقدسی، ابوالحسن، عبدالوحید نویدی، و موسی بیات (1396)، «معرفی، نقد و بررسی کتاب نصوص من الأدب الأندلسی»، انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، ش 43.
انوری، حسن و علی‌محمد پشت‌‌دار (1377)، آیین نگارش و ویرایش (2)، تهران: دانشگاه پیام نور.
جمالی زواره، بتول و دیگران (1388)، «بررسی معیارهای روان‌شناختی تألیف و تدوین کتاب‌‌های درسی دانشگاهی»، مجلة عیار، ش 23.
رضی، احمد (1388)، «شاخص‌‌های ارزیابی و نقد کتاب‌‌های درسی دانشگاهی»، سخن سمت، ش 21.
رهادوست، بهار (1382)، «رویکرد بین‌رشته‌‌ای و مطالعات ادبی»، زیباشناخت، ش 9.
سمیعی، احمد (1378)، نگارش و ویرایش، تهران: سمت.
کاردان، علی‌محمد (1382)، «نقش کتاب دانشگاهی و ویژگی‌‌های آن»، سخن سمت، ش 10.
ملکی، حسن (1376)، برنامه‌‌ریزی درسی: راهنمای عمل، تهران: پیام اندیشه.
ملکی، حسن (1384)، «شیوة طراحی و تألیف کتب درسی»، سخن سمت، ش 15.
ملکی، حسن (1385)، «مبانی و معیارهای نقد کتاب درسی دانشگاهی»، سخن سمت، ش 17.
یارمحمدیان، حسین و دیگران (1388)، «ارزیابی کتاب‌‌های درسی دانشگاهی علوم انسانی براساس شاخص‌‌های مطلوب کتاب‌‌های درسی دانشگاهی»، مجلة عیار، ش 23.