نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استاد و عضو گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف اصلی مقالۀ حاضر واکاوی و ارزیابی نقاداﻧﺔ کتاب آموزش و توسعه: مباحث نوین در اقتصاد آموزش، ﺗﺄلیف معدن‌دار آرانی و سرکار آرانی از نشر نی است. این کتاب از آثار معدودی است که در زﻣﯿﻨﺔ اقتصاد آموزش ﺗﺄلیف و انتشار یافته است. بررسی و ارزیابی کتاب براساس پرسش‌نامۀ داوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در ابعاد ارزیابی شکلی، ساختاری، و محتوایی انجام پذیرفته است. درمجموع، نتایج بررسی نشان می‌دهد که کتاب، علی‌رغم اشکالاتی در زمینه‌های ساختاری و محتوایی، از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اما لازم است برای ارتقای کیفیت کتاب در چاپ‌های بعدی، ازیک‌سو، یک فصل به طرح ویژگی‌های خاص آموزش و پرورش ایران اختصاص داده شود و ازسوی‌دیگر، به پیش‌نهادهای آخر مقاله توجه شود. به‌خصوص، در زمینۀ اقتصاد آموزش و ﺗﺄثیر توسعۀ انسانی در رشد اقتصادی تحلیل‌های مناسبی درجهت اصلاح سیاست‌گذاری هم در زمینۀ ساختار نهادهای متولی آموزش و تغییر رویکرد آن‌ها در امر تربیت نیروی انسانی کارآمد و هم در زمینۀ تخصیص اعتبارات کافی به نهادهای متولی امر آموزش و پرورش اقدامات اساسی صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Look at Education and Development: The New Issues in Educational Economics

نویسنده [English]

  • Bizhan Zare

Professor of Sociology, Department of Sociology, Kharazmi University, in Tehran

چکیده [English]

The main purpose of this paper is to examine and evaluate the book of Education and Development: The New Issues in Educational Economics, compiled by Arani Miner and Sarkar Arani from Nashr-e-Nay Publishing. This book is one of the few works published in the field of economics. The review and evaluation of the book have been carried out based on the questionnaire for reviewing the texts and books of the Humanities Review Council in terms of form, structure, and content evaluation. Overall, the results of the survey show that the book has a decent quality despite some minor downsides in terms of structure and content. However, the need to improve the quality of the book in future publications should be considered in the final suggestions of the paper, especially, in the field of education economics and the impact of human development on economic growth. Appropriate analysis is also needed to reform policy-making in terms of the structure of trusted institutions, and to change their approach to efficient human resource training and to allocate sufficient credits to the book in light of the global experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Human Development
  • Education Economics
  • Education and Development
  • Cultural Capital
  • Social Capital
امانی، ناصر (پاییز 1389)، «راه‌بردهای گسترش سرمایۀ انسانی در شهرداری تهران: با رویکرد توسعۀ اقتصاد ملی»، فصل‌نامۀ اقتصاد شهر، ش 7.
انصاری، عبدالله (آذر 1396)، «نقدی بر کتاب مبانی امور مالی و بودجه (در آموزش و پرورش)»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، س 17، ش 6.
انوری، حسن و علی‌محمد پشت‌دار (1377)، آیین نگارش و ویرایش 2، تهران: دانشگاه پیام نور.
پدرام، محسن (آبان 1390)، «ارتقای بهره‌وری منابع انسانی»، مدیریت امور توسعۀ سرمایۀ انسانی بانک ملی ایران، ش 180.
تفضلی، فریدون (1386)، تاریخ عقاید اقتصادی، از افلاطون تا دورۀ معاصر، تهران: نشر نی.
چلبی، مسعود (1375)، جامعه‌شناسی نظم، تهران: نشر نی.
حسینی، سیدحسین (خرداد و تیر 1396)، «آسیب‌شناسی نقد علوم انسانی (مطالعۀ موردی: داوران شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی)، فصل‌نامۀ پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، س 17، ش 2.
راجرز، اورت و فلوید شومیکر (1379)، رسانش نوآوری و نوپذیری: ره‌یافتی میان‌فرهنگی، ترجمۀ عزت‌الله کرمی و ابوطالب فنایی، شیراز: دانشگاه شیراز.
رضی، احمد (1388)، «شاخص‏های ارزیابی و نقد کتاب‏های درسی دانشگاهی»، فصل‌نامۀ سخن سمت، ش 21.
سمیعی، احمد (1378)، نگارش و ویرایش، تهران: سمت.
عمادزاده، مصطفی (1390)، اقتصاد آموزش و پرورش، اصفهان: جهاد دانشگاهی.
فایضی، روح‌الله (بهار و تابستان 1392)، «راه‌بردهای گسترش سرمایۀ انسانی در مراکز پژوهشی (مطالعۀ موردی: پژوهشگاه صنعت)»، دوفصل‌نامۀ نوآوری و ارزش آفرینی، س 1، ش 3.
کاردان، علی‌محمد (1382)، «نقش کتاب دانشگاهی و ویژگی‌های آن»، فصل‌ناﻣﺔ سخن سمت، ش 10.
مایرز، چت (1374)، آموزش تفکر انتفادی، ترﺟﻤﺔ خدایار ابیلی، تهران: سمت.
متین، پیمان (1382)، «کتاب درسی معیار در انگلستان و ویژگی‏های آن»، فصل‌نامۀ سخن سمت، ش 13.
محمدی، تیمور و سیروس امیدوار (1396)، «اثرات متقابل سرمایۀ انسانی و نهادها بر فرایند رشد اقتصادی و اشارات آن برای اقتصاد ایران»، فصل‌نامۀ پژوهش‌های اقتصادی (رشد و توسعۀ پایدار)، س 15، ش 1.
ملکی، حسن (1384)، «شیوۀ طراحی و تألیف کتاب درسی»، فصل‌نامة سخن سمت، ش 14.
نوابخش، مهرداد و اسحق ارجمند سیاه‌پوش (1388)، مبانی توسعۀ پایدار شهری، تهران: جامعه‌شناسان.
 
Acemoglu, Daron et al. (2005), Institutions as a Fundamental Cause of Long -Run Economic Growth, vol. 1a, Philippe Aghion and Steven N. Durlauf (eds.), Amesterdam and San Diego: Elsevier, North-Holland.
Fan, S. (2007), “Agricultural Research and Rural Poverty in India”, International Food Policy Research Institute, no. 11.
Howitt, P. and D. N. Weil (2008), Economic Growth: The New Palgrave: A Dictionary of Economics, vol. 2b, no. 2.
KUCHARČÍKOVÁ, Alţbeta (2011), Human Resources Management & Ergonomics, vol. V, Slovak Republic: e-mail: Alzbeta.Kucharcikova@fri.uniza.sk.
Lyere, Alika and Joseph Stan (2014), “Human Capital: Definitions, Approaches and Management Dynamics”, Journal of Business Administration and Education, vol. 5, no. 1.
Marimuthu, Maran et al. (2009), “Human Capital Development and Its Impavt on Firm Performance: Evidence from Development Economics, Uluslararası Sosyal Ara-Tırmalar Dergisi”, The Journal of International Social Research,vol. 2, no.8.
Romer, D. (2006), Advanced Macroeconomics, New York: McGraw-Hill.
World Economic Forum. (207), The Global Human Capital Report, Preparing People for The future Work, W. E. F.