پژوهشی علوم اجتماعی
ما ایرانیان در ترازوی نقد

محمدرضا ایران‌منش

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 1-20

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4860

چکیده
  خلقیات بحث‌انگیز ایرانیان نزدیک به دو قرن است که توجه ایرانیان را به خود جلب کرده و سبب تألیف کتاب‌های بسیاری در این زمینه شده است. کتاب ما ایرانیان، تألیف مقصود فراستخواه، از آخرین کتاب‌هایی از این دست است که با اقبال عمومی روبه‌رو شده است. نویسنده تلاش کرده پس از نشان‌دادن بحث‌انگیزبودن خلقیات ایرانیان، با نگاهی علمی و ازمنظر ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
جایگاه اقتصاد و جامعه در اندیشۀ ماکس وبر

ابراهیم توفیق

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 21-45

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4861

چکیده
  هدف این نوشتار بررسی جایگاه آن‌چه مهم‌ترین اثر ماکس وبر نامیده شده، یعنی اقتصاد و جامعه، در اندیشۀ اوست. در نقد خوانش پارسونزی (talcott parsons) و یک‌پارچه‌سازِ وبر، گفته شده که گسستی میان وبرِ متقدم ـ وبرِ تأملاتِ روش‌شناختی دربارۀ مفهوم‌پردازی «فرد تاریخی» (historical individual) و اخلاق پروتستان و روح سرمایه‌داری (The Protestant Ethic and The Spirit of ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
بررسی و نقد کتاب آموزش و توسعه: مباحث نوین در اقتصاد آموزش

بیژن زارع

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 47-71

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4862

چکیده
  هدف اصلی مقالۀ حاضر واکاوی و ارزیابی نقاداﻧﺔ کتاب آموزش و توسعه: مباحث نوین در اقتصاد آموزش، ﺗﺄلیف معدن‌دار آرانی و سرکار آرانی از نشر نی است. این کتاب از آثار معدودی است که در زﻣﯿﻨﺔ اقتصاد آموزش ﺗﺄلیف و انتشار یافته است. بررسی و ارزیابی کتاب براساس پرسش‌نامۀ داوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در ابعاد ارزیابی شکلی، ساختاری، ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
بررسی و نقد کتاب وضعیت پست‌مدرن: گزارشی دربارۀ دانش

سیدسعید زاهد زاهدانی؛ ریحانه شاه‌ولی

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 73-92

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4863

چکیده
  ژای فرانسوا لیوتار در دهۀ ۱۹۷۰ کتاب وضعیت پست‌مدرن: گزارشی دربارۀ دانش را، به‌سفارش شورای دانشگاه‌های حکومت ایالتی کبک، نگاشت. وی به‌دنبال اثبات این ادعا بود که شرایط و موقعیت جوامع دست‌خوش تغییر شده‌اند و دانش و اطلاعاتْ تحت‌سلطۀ تکنولوژی به‌طور عام و کامپیوترها به‌طور خاص قرار گرفته است. پایان عصر صنعتی و تولید‌های انبوه ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
بررسی انتقادی کتاب نظریۀ پسااستعماری و کُردشناسی

محمدتقی سبزه‌ای

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 93-112

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4864

چکیده
  این مقاله کتاب نظریۀ پسااستعماری و کُردشناسی، تألیف جلیل کریمی، را بررسی و نقد می‫کند. در مقدمۀ بحث، ابتدا مطالعات پسااستعماری تعریف و رویکردهای مهم آن معرفی شده‫اند. سپس، کتاب از دو بُعد صوری و محتوایی ارزیابی شده است. نتایج نقد این کتاب نشان می‫دهد که ازنظر صوری کتاب چند ایراد دارد: فاقد مقدمه و نتیجه‫گیری کلی در هر فصل است؛ هم ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
نقد نظریۀ ابعاد فرهنگ ملی با محوریت کتاب فرهنگ‌ها و سازمان‌ها؛ نرم‌افزار ذهن

حامد سجادی؛ محسن بدره

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 113-135

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.22212.1413

چکیده
  تفاوت‌های‌ فرهنگی همواره امری معناساز در زیست اجتماعی بشر بوده‌ است و شناخت همه‌جانبه از این مسئله جایگاه مؤثری در تبیین و پیش‌بینی تعاملات و ارتباطات میان فرهنگ‌ها و نیز درون‌ آن‌ها فراهم می‌آورد. نظریۀ ابعاد فرهنگ ملی (dimensions of national culture) خِرت هوفستِدِه[i](Geert Hofstede) با محوریت کتاب سازمان‌ها و فرهنگ‌ها؛ نرم‌افزار ذهن از نظریات ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
ارزیابی انتقادی کتاب درسی تفکر و سواد رسانه‌ای: واسازی معنای متناقض مخاطب

حسین سرفراز؛ محسن امین

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 137-157

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4867

چکیده
  سواد رسانه‌ا‌ی سازه‌ای آموزشی است که ازخلال فرایند آموزش رسانه به مُتعلمان ساخته و پرداخته می‌شود. «مخاطب» از بنیان‌ها و مؤلفه‌های سازندۀ این سازه است که در فرایند آموزش رسانه معنایی مضاعف دارد؛ اولاً، مخاطب بخشی از مباحث آموزش سواد رسانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد و ثانیاً، متعلم درمقام مخاطبِ آموزش رسانه، به‌صورت پیش‌فرض ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
نقدی جامعه‌شناختی بر هویت‌های مرگ‌بار

خدیجه سفیری؛ ایلناز شیرمحمدی

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 159-177

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4868

چکیده
  هدف مقالۀ حاضر ارزیابی نقادانۀ کتاب هویت‌های مرگ‌بار ازمنظری جامعه‌شناختی است؛ اثری برخاسته از تجربۀ زیستۀ نویسندۀ فرانسوی لبنانی‌تبار، امین معلوف، که با هدف تبیین مسئله‌ای بسیار مهم نگاشته شده است: اگر هویت‌ها تحقیر و تهدید به نابودی شوند فاشیسم، سلطه‌طلبی، سرکوب‌گری، و درنهایت «هویت‌های مرگ‌بار» سر برمی‌آورند. ازآن‌جاکه ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
مروری انتقادی بر کتاب قواعد روش جامعه‌شناسی دورکیم

غلامرضا صدیق اورعی؛ مریم اسکافی نوغانی

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 179-196

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4869

چکیده
  در این مقاله، هدف این است که با بررسی دقیق گزاره‎های اصلی در کتاب قواعد روش جامعه‎شناسی، اثر امیل دورکیم، انتقاداتِ اصلی وارد بر آن بیان شود. محتوای این کتابِ مشهور، که یکی از کتب پایه در علم جامعه‎شناسی است، بیان‌گر این موضوع است که دورکیم تلاش کرده ‎است تا جامعه‎شناسی را علمی با موضوع و روش مستقل از علوم دیگر معرفی کند و ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
نقد و بررسی کتاب جامعۀ مصرفی و شهر پسامدرن

سیاوش قلی پور؛ همایون مرادخانی

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 197-214

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4870

چکیده
  کتاب جامعۀ مصرفی و شهر پسامدرن روایت شکل‌گیری جامعۀ مصرفی و تناقضات آن در بطن تحولات اخیر است. این اثر سعی دارد ازطریق دیدگاه اندیشمندانی چون باومن و بودریار نشان دهد که تلاش مدرنیته در نگه‌داشت کم‌یابی، قطعیت، و بیگانه‌هراسی ناکام ‌مانده و در پسامدرنیته این موارد به‌صورت هزینه‌گری، عدم قطعیت، و تسری پرسه‌زنی به کل جامعه، درمقام ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
معنابخشی به امر ظاهراً بی‌معنا بازخوانی و نقد کتاب معنابخشی به زندگی روزمره

بهارک محمودی

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 215-230

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4871

چکیده
  هدف از نگارش مقالۀ حاضر معرفی، بازخوانی، و نقد کتاب معنابخشی به زندگی روزمره است که در سال ۲۰۰۹ توسط سوزی اسکات، نویسندۀ انگلیسی‌تبار، به‌رشتۀ تحریر درآمده است. کتاب تلاش می‌کند که در ده فصل تمامی سرفصل‌ها و ابعادِ مفهوم «زندگی روزمره» به‌‌منزلۀ مفهومی جامعه‌شناسانه را، که تاکنون در این عرصه مغفول مانده بوده، بکاود و آن‌ها ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
تحلیل و نقد نظریۀ سیستم‌های نیکلاس لومان

سید محمدصادق مهدوی؛ دانیال باقری

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 231-253

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4872

چکیده
  نیکلاس لومان از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان سیستمی ‌است. نظریۀ سیستمی‌ با ایده‌های تالکوت پارسونز در جامعه‌شناسی شکل گرفت. نقطۀ آغازین نظریۀ سیستمی‌ ‌لومان تحت‌تأثیر پارسونز بوده است، اما لومان با مطرح‌کردن رویکردی تلفیقی و ترکیب عناصر کارکردگرایی ساختاری پاسونز، با نظریۀ سیستم‌های عام و مفاهیمی ‌‌از زیست‏شناسی شناخت ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
کم‌یابی تفکر انتقادی در پیشینۀ فرهنگی ایران

سید محمد میر سندسی

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 255-274

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4873

چکیده
  در چشم‌اندازی تاریخی به جریان‌ها و آبشخورهای معرفت در جامعۀ ایران درمی‌یابیم که ردپای تفکر انتقادی را کم‌تر در جریان تبادلات فکری می‌توان جست؛ یعنی شیوه‌های ارتباط و انتقال معرفتی به‌گونه‌ای بوده است که تفکر انتقادی در آن‌ها جایگاهی ندارد یا به‌صورت ضعیف و کم‌مایه حضور دارد. برآیند و میراث این خصیصۀ تاریخی جریان‌های معرفتی ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
نگاهی به کتاب‌شناسی انتقادی جامعه‏شناسی تشیع

عبدالرضا نواح

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، صفحه 275-293

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4874

چکیده
  کتاب‏شناسی انتقادی جامعه‏شناسی تشیع کتابی است که نویسندگان در آن به مذهب تشیع ازمنظری جامعه‏شناسی و باتوجه‌به آثاری که درطی هفت دهۀ اخیر منتشر شده‏، پرداخته‌اند. نویسندگان در هر فصل از فصل‏های هشت‏گانۀ کتاب یکی از موضوعات اجتماعی کاربردی دین را بررسی کرده‌اند. در هر فصل، یکی از تحقیقی‏ترین مقالات پژوهشی باتوجه‌به ...  بیشتر