نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دکترای تخصصی جامعه‌شناسی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هدف این نوشتار بررسی جایگاه آن‌چه مهم‌ترین اثر ماکس وبر نامیده شده، یعنی اقتصاد و جامعه، در اندیشۀ اوست. در نقد خوانش پارسونزی (talcott parsons) و یک‌پارچه‌سازِ وبر، گفته شده که گسستی میان وبرِ متقدم ـ وبرِ تأملاتِ روش‌شناختی دربارۀ مفهوم‌پردازی «فرد تاریخی» (historical individual) و اخلاق پروتستان و روح سرمایه‌داری (The Protestant Ethic and The Spirit of Capitalism) و وبر متأخر ـ وبرِ اقتصاد و جامعه (Economy and Society) و جامعه‌شناسی تفهمی (Interpretive Sociology) دیده می‌شود؛ گسستی مبتنی‌بر گذار از فردیت تاریخی به جامعه‌شناسی به‌مثابۀ علمی انتزاعی، گونه‌شناختی (typological)، و جهان‌شمول. این نوشتار نشان می‌دهد که خصلت این گذار نه گسست، بلکه یک تداوم پرتنش است و این‌که اندیشۀ وبر، چه متقدم و چه متأخر، متمرکز است بر صورت‌بندی‌های متفاوتِ فردِ تاریخیِ «سرمایه‌داری مدرن» و «قفس آهنین» (iron cage). به این منظور، درابتدا، نگاهی خواهیم انداخت به تاریخچه و ساختارِ «اقتصاد و جامعه». سپس، گذارِ پیش‌گفته بررسی خواهد شد. درپایان، به تأمل در تنشِ گریز‌ناپذیر در اندیشۀ وبر پرداخته می‌شود تا از این طریق حدود و ثغور یک گفت‌وگوی انتقادی و مولّد با او ترسیم شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Position of “Economics and Society” in the Max Weber’s Thought

نویسنده [English]

  • Ebrahim Towfigh

Professor of Sociology, Allameh Tabatabae’i University

چکیده [English]

 This article aimed at examining the position of what is often described as Max Weber’s most important work “Economy and Society” in his thought. According to a Parsonian and totalizing reading of Weber, there is a break between an early Weber (a Weber focusing on methodological reflections on conceptualizing “Historical individual” and “The Protestant Ethic and Spirit of Capitalism”) and a late Weber (a Weber focusing on “Economy and Society” and “Interpretative Sociology”); this break is based on a transition from historical individuality to sociology as an abstract, typological and universalizing science. In this text, I want to demonstrate that this transition is not a break but a tension-fraught continuity and that Weber’s thought (both early and late Weber) focuses on the different historical-individual formations of “modern capitalism” and “iron cage”. To do so, I will first review the history and structure of “Economy and Society”. Then, the before-mentioned transition will be examined. Then I will deal with the unavoidable tension in Weber’s thought in order to outline a critical and productive dialogue with him.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Economy and Society
  • Protestant Ethic
  • Historical Individual
  • Disenchantment
  • Rationality
  • Interpretative Sociology
  • Nietzsche
  • Comparative-Historical Studies
اسکاچ‌پول، تدا (1388)، بینش و روش در جامعه‌شناسی تاریخی، ترجمۀ سیدهاشم آقاجری، تهران: مرکز.
وبر، ماکس (1373)، اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان و پریسا منوچهری کاشانی، تهران: علمی و فرهنگی.
وبر، ماکس (1382)، روش‌شناسی علوم اجتماعی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: مرکز.
وبر، ماکس (1384 الف)، اقتصاد و جامعه، ترجمۀ عباس منوچهری و دیگران، تهران: سمت.
وبر، ماکس (1384 ب)، شهر در گذر زمان، ترجمۀ شیوا کاویانی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
وبر، ماکس (1384 ج)، دین، قدرت، جامعه، ترجمۀ احمد تدین، تهران: هرمس.
 
Lichtblau, Klaus (2000a), “Der Fortschritt einer Edition. Zur Wiederkehr von ‚Wirtschaft und Gesellschaft‘ innerhalb der Max Weber-Gesamtausgabe”, Soziologische Revue, no. 23.
Lichtblau, Klaus (2000b)“Vergemeinschaftung und ‚Vergesellschaftung bei Max Weber. Eine Rekonstruktion seines Sprachgebrauchs”, Zeitschrift für Soziologie, no. 29.
Savage, Ritchie (2008), “Merleau-Ponty’s Use of the Weberian Example: Avoiding Totalizing Meanings in History”, in: Max Weber Matters, Interweaving Past and Present, Cap. 4 David Chalcraft, Fanon Howell, Marisol Lopez Menendez, Hector Vera (eds.), Burlington: Ashgate.
Schluchter, Wolfgang (1989), “Wirtschaft und Gesellschaft - Das Ende eines Mythos”, in: Max Weber heute. Erträge und Probleme der Forschung, Frankfurt am Main 1989, Johannes Weiß (Hrsg.).
Schluchter, Wolfgang (Hrsg.) (2009), Max Weber-Gesamtausgabe, Bd. I/24: Wirtschaft und Gesellschaft. Entstehungsgeschichte und Dokumente, Tübingen: Mohr Siebeck: <http://books.google.com/books?id=GcDTCIBsEigC&printsec=frontcover&hl=de#v=onepage&q&f=false>.
Stauth, Georg (1993), Islam und Westlicher Rationalismus; Der Beitrag des Orientalismus zur Entstehung der Soziologie, Frankfurt, New York: Campus Verlag.
Stauth, Georg and Bryan S. Turner (1986), “Nietzsche in Weber oder die Geburt des modernen Genius’ im professionellen Menschen”, Zeitschrift für Soziologie, Jg. 15, Heft 2.
Szakolczai, Arpád (1998), Max Weber and Michel Foucault; Parallel Life-Works, London, New York: Routledge.
Szakolczai, Arpád (2000), Reflexive Historical Sociology, London, New York: Routledge.
Wagner, Gerhard and Heinz Zipprian (1984), “Methodologie und Ontologie: Zum Problem kausaler Erklärung bei Max Weber”, Zeitschrift für Soziologie, Jg. 14, Heft 2.
Weber, Max (1922), Grundriß der Sozialökonomik. III Abteilung: Wirtschaft und Gesellschaft, Mariane Weber (Hrsg.), Tübingen: Mohr Siebeck: <http://www.unilibrary.com/ebooks/Weber,%20Max%20-%20Wirtschaft%20und%20Gesellschaft.pdf>.
Weber, Max (1988), Wissenschaft als Beruf, in: Gesammelte Aufsätze zur Wissenschaftslehre, Johannes Winkelmann (Hrsg.), 7. Auflage, Tübingen: Mohr Siebeck.
Weber, Max (1989), Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie I, 9, Auflage, [1920], Tübingen: Mohr Siebeck.